آلت کوین ها چه هستند؟آنچه باید درباره آنها بدانید

در دنیایی که به سمت مجازی شدن می رود، آیا ارزها از این روند عقب خواهند ماند؟ بدیهی است که این اتفاق نخواهد افتاد، به ویژه اکنون که ارز رمزنگاری به یک موضوع داغ در محافل تجاری و سرمایه گذاری تبدیل شده است.

در حالی که بیت کوین تمایل به جلب توجه مردم در این فضای کم نظیر دارد، چندین ارز رمزپایه دیگر وجود دارند که بیشتر جلب توجه می کنند. از این رو، آلت کوین به سرعت در حال محبوب شدن است.

آلت کوین یک ارز رمزپایه یا مجازی بوده و جایگزینی برای بیت کوین است. آلت کوین ها تقریبا مانند بیت کوین کار می کنند. با استفاده از یک کلید خصوصی، می توان از کیف پول A به کیف پول B پرداخت انجام داد. در فضای ارز رمزنگاری، یک بلاک چین یا دفتر ثبت سفارش وجود دارد که در آن تراکنش ها به طور دائمی و به صورت عمومی ثبت می شوند. بنابراین، امکان تغییر دادن یا کنسل کردن تراکنش ها وجود ندارد. امنیت بلاک چین با اثبات های ریاضی که تراکنش های بلاک را تایید می کنند، تامین می شود.

در این مطلب به بررسی دقیق مسائل اصلی پیرامون دنیای آلت کوین ها می پردازیم. قبل از این کار، مهم است که با این ارزها آشنا شوید.  

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که نمی تواند تولید یا چاپ شود، بلکه فقط با حل مسائل پیچیده ریاضی استخراج می شود.

این ارز برای اولین بار در تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۰۹ توجه افراد را به خود جلب کرد. در آن زمان ساتوشی ناکاموتو اولین بلاک این زنجیره را (معروف به جنسیس بلاک) استخراج کرد و شبکه ای منحصر به فرد به وجود آورد.

تفاوت آلت کوین ها با بیت کوین

اکنون به نظر می رسد که این یک دنیای کاملا متفاوت است. بنابراین، آیا آلت کوین ها شکل دیگری از بیت کوین هستند؟

آلت کوین
آلت کوین در برابر بیت کوین

جواب این سوال “منفی” است. “آلت کوین ها” مخفف ” ارزهای جایگزین” یا “جایگزین هایی برای بیت کوین” و ارزهای رمزنگاری غیر ازاین ارز هستند. آلت کوین ها همچنین از همه قوانین بیت کوین پیروی نمی کنند.

 برای مثال، در حالی که بیت کوین فقط هر ۱۰ دقیقه استخراج می شود، یک آلت کوین به نام لایت کوین هر ۲.۵ دقیقه ارزها را تولید می کند. این امر باعث می شود تا لایت کوین بتواند پرداخت ها را سریع تر پردازش کند. عرضه لایت کوین ۸۴ میلیون است، در حالی که بیت کوین تنها ۲۱ میلیون عرضه دارد.لایت کوین همچنین از قوانین متفاوتی نسبت به بیت کوین برای استخراج استفاده می کند. برای استخراج بیت کوین به سخت افزارهای گران نیاز است، اما لایت کوین را می توان با استفاده از سخت افزارهای معمولی کامپیوتر استخراج کرد.

چرا اکنون به آلت کوین ها نیاز داریم؟ آیا بیت کوین برای طرفداران ارز رمزنگاری کافی نیست؟

بیت کوین یکی از اولین ارزهای رمزپایه ای بود که توسعه یافت، اما از زمان ایجاد آن تاکنون ساختار آن ارتقا یافته است. برخی از آلت کوین های خاص تراکنش ها را ارزان تر و همچنین سریع تر کرده اند. برخی از آنها انرژی کمتری را برای استخراج مصرف می کنند، در حالی که برخی دیگر لایه های بیشتری از محرمانه بودن را ارائه می دهند. 

تعداد کمی از آلت کوین ها اثبات مفهوم مشابه بیت کوین دارند، اما برخی از آنها با اثبات های مفهوم متفاوتی کار می کنند. نکته اصلی این است که ارزهای جدید باعث ایجاد فناوری قوی تر و بهتر و همچنین کارمزدهای پایین تر تراکنش ها شده اند. 

بعلاوه، نیاز به ارزهای رمزپایه پایدارتر نیز وجود داشت. به لحاظ تاریخی، بیت کوین مستعد نوسانات شدید قیمت است. بنابراین، برخی از ارزهای ثابت بازار وجود دارند که به ارزهای فیات دیگر مانند دلار آمریکا متصل هستند.  تتر و یو اس دی کوین از جمله این ارزهای پایدار هستند.

نمونه هایی از آلت کوین ها

جالب اینجاست که لایت کوین فقط یکی از هزاران آلت کوین موجود در بازار است. از دیگر آلت کوین ها می توان به اتریوم، ریپل، دش، نم و مونرو اشاره کرد. لایت کوین در سال ۲۰۱۱ و پس از موفقیت آمیز بودن بیت کوین وارد بازار شد. در حالی که این دو ارز اثبات مفهوم تقریبا یکسانی دارند، اما لایت کوین به روشی کاملا متفاوت عمل می کند.

ارز نِیم کوین یک نمونه دیگر از آلت‌کوین ها است.  این ارز نیز در سال ۲۰۱۱ به بازار معرفی شد و از همان اثبات مفهوم بیت کوین استفاده می کند. اما آنچه نِیم کوین ارائه می دهد، ناشناس ماندن بیشتر و کمک به جلوگیری از هر نوع سانسور است.

طبق برآوردها، تعداد چنین ارزهایی  بیش از ۵۰۰۰  است و به جز بیت کوین، بقیه ارزها در دسته آلت کوین ها قرار دارند.

چگونه می توان از آلت کوین ها استفاده کرد؟

یک معامله گر می تواند این آلت کوین ها را  بخرد و در صرافی های ارز رمزنگاری آنها را معامله کند. بیت کوین یک ارز گران قیمت است، در حالی که آلت کوین ها نسبتا ارزان تر هستند. بنابراین، بسیاری از معامله گران می توانند سرمایه گذاری بیشتری روی این ارزها بکنند. برای مثال، در یک پلتفرم مانند WazirX، حدود ۳۰ ارز وجود دارند که معامله گران هندی می توانند آنها را با روپیه خریداری کنند.

 البته، باید از ارزهای کلاهبرداری دوری کنید. در بسیاری از موارد، معامله گران در ارزهای کم تر شناخته شده سرمایه گذاری می کنند که هیچ پشتوانه فناوری ندارند و در نهایت متضرر می شوند. با توجه به این که این فضا قوانین خاصی ندارد، هیچ اطلاعاتی درباره ارزهایی که برای سرمایه گذاری یا معامله بی خطر هستند، در دسترس نیست. بنابراین، معامله گران فقط با استفاده از آلت‌کوین های شناخته شده می توانند معاملات و سرمایه گذاری امن تری داشته باشند.

منبع: وب سایت کوین سرا

نظرات کاربران