بیت کوین برای پذیرش بیشتر باید به ثبات قیمت برسد

جنت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، در ابتدای هفته گذشته درباره ناکارآمدی بیت کوین هشدار داد، بلافاصله بعد از این اظهار نظر قیمت ارزهای رمزنگاری سقوط کردند. از نظر برخی افراد، این حرکت قیمت نمایانگر نوسانات دقیقی بود که یلن از آنها انتقاد کرد.

برای برخی افراد و نهادها، مانند اسکوئر و مایکرواستراتژی، این یک فرصت برای خرید در سطح های پایین بود. در همین حال، کیتی وود از صندوق سرمایه گذاری آرک اینوستمنت به ایراد سخنان دلگرم کننده ای پرداخت.

 در نهایت، نهادهای سرمایه گذاری ثبات قیمت را بهبود خواهند بخشید. البته، افزایش دارایی های شرکت های متمرکز می تواند نوع متفاوتی از ریسک را بوجود بیاورد.

یک انتقاد جدی از بیت کوین این است که پایگاه کاربری آن به توزیع ثروت در کره شمالی شباهت دارد: فقط ۲ درصد از حساب های بیت کوین ۹۵ درصد از عرضه در گردش این ارز را در اختیار دارند. در حالی که این ارقام به لحاظ فنی درست هستند، گمراه کننده نیز می توانند باشند.

آدرس های بیت کوین

حدود ۶.۵ میلیون آدرس وجود دارند که دارای حداقل ۱۰۰ دلار بیت کوین هستند. در مقایسه، ۴۳ میلیون کاربر به کوین بیس اعتماد می کنند و بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بیت کوین را در این صرافی نگه می دارند. کوین بیس بزرگ ترین صرافی ارز رمزنگاری در ایالات متحده آمریکا است که هفته گذشته برنامه خود را برای عرضه عمومی سهام اعلام کرد.

سه تا از بزرگ ترین آدرس های بیت کوین توسط صرافی های ارز رمزنگاری کنترل می شوند که به ده ها میلیون کاربر خدمات می دهند. در حالی که بیت کوین این امکان را فراهم کرده تا هرکسی بانک خود باشد، اکثر قریب به اتفاق کاربران آن ترجیح می دهند اشخاص ثالث دارایی های آنها را کنترل کنند. این به نوعی شکست در هدف یک ارز رمزنگاری غیر متمرکز است.

بیت کوین برای به حداقل رساندن اعتماد به سازمان های انسانی فسادپذیر طراحی شده است. در روزهای ابتدایی انتظار می رفت که هر کاربر نسخه شخصی خود از نرم افزار را اجرا کند که به عنوان کیف پول، استخراج کننده، حسابدار و حسابرس عمل می کند. تا زمانی که همه به طور مستقل تراکنش های جدید را تایید کنند، شبکه در برابر سانسور و تراکنش های جعلی ایمن خواهد بود.

احتمال کمی وجود دارد که خزانه داری های شرکت ها وجوه خود را مدیریت کنند. بیت کوین یک ابزار حامل است و در این صنعت کاربرانی بوده اند که با بی خیالی میلیون ها دلار را  با ریختن در سطل زباله از دست داده اند.

تشبیه خود نگهداری بیت کوین به مواد منفجره

مایکل سیلور (مدیر عامل اجرایی شرکت مایکرواستراتژی) در مصاحبه ای، خود نگهداری بیت کوین را با یک وسیله منفجره مقایسه کرد: مثل این است که سه کارمند از بین کارمندان خود را انتخاب کنید و به هرکدام مقداری نیتروگلیسیرین بدهید. از آنها بخواهید که این مقدار نیتروگلیسیرین را با خود به خانه ببرند و صبح روز بعد آن را برگردانند. همچنین به آنها بگویید که باید مراقب باشند و زیاد به هم نزدیک نشوند و آن را رها نکنند.

بیت کوین یک ارز فیزیکی یا حتی یک ارز دیجیتال نیست. این یک  دفتر حسابداری جهانی است که شرکت کنندگان از مجموعه قوانین یکسانی پیروی می کنند. از لحاظ نظری، کسانی که نرم افزار بیت کوین خود را اجرا می کنند از دستکاری غیر مجاز توسط پروتکل مصون هستند. 

یک وسیله مبادله زمانی ارزش دارد که مردم آن را برای خرید کالاهای ارزشمند بپذیرند. پذیرش لازم نیست داوطلبانه باشد؛ در ایالات متحده آمریکا  قوانینی برای مناقصه وجود دارد. وقتی که اجباری از سوی دولت نباشد، نودهای بیت کوین با ورود به فعالیت های اقتصادی از قوانین اجماع شبکه پشتیبانی می کنند. قدرت کنترل این پروتکل در اختیار کسانی است که مایل به گرفتن بیت کوین در ازای کالاها، خدمات یا رهایی از باج افزارها هستند.

پیشنهاد تغییر در پروتکل بیت کوین

این کنترل در سال ۲۰۱۷ خودنمایی کرد، زمانی که بنیانگذار گری اسکیل بیت کوین تراست گروهی از مدیران شرکت بیت کوین را برای پیشنهاد بحث برانگیز تغییر در پروتکل اصلی سازماندهی کرد. این اصلاح بی ضرر به نظر می رسید (فقط تعداد تراکنش های ثبت شده در بلاک چین را در هر دقیقه دو برابر می کرد)، اما این اصلاح مغایر با قوانین قبلی بود و باعث تقسیم شبکه می شد. در نتیجه دو ارز رمزنگاری مجزا باقی می ماندند که برای نام بیت کوین با هم رقابت می کردند.

معامله گران و صرافی ها با مقاومت در برابر این پیشنهاد تغییر، مخالفت خود را با آن اعلام کردند. این مشارکت کنندگان اقتصادی تهدید کردند که هر گونه تراکنشی را که از پروتکل ترجیحی آنها پیروی نکند، رد  خواهند کرد و در واقع این اصلاح را تحریم می کنند. سرانجام این پیشنهاد کنار گذاشته شد.

علاقه نهادهای سرمایه گذاری به بیت کوین

ایلان ماسک این احتمال را مطرح کرده که تسلا به مشتریان خود اجازه خواهد داد تا با بیت کوین ماشین های این شرکت را خریداری کنند. تسلا با این کار نفوذ بسیار بیشتری بر پروتکل بیت کوین خواهد داشت.

در ضمن، علاقه شرکت ها به بیت کوین باعث ایجاد انگیزه در موسسات مالی سنتی برای ورود به بازار این ارز می شود. بانک نیویورک ملون، بزرگترین بانک جهان با بیش از ۲ تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت، برنامه خود را برای ایجاد زیرساخت ارزهای رمزپایه  و پشتیبانی از خدمات این ارزها اعلام کرده است. مستر کارت و ویزا نیز در حال بررسی شرایط برای ورود به بازار ارز رمزنگاری هستند.

فقط پنج سال پیش، ایده بیت کوین به عنوان یک دارایی شرکتی با تمسخر و استقبال کمی روبرو شد. پذیرش بیت کوین توسط نهادهای سرمایه گذاری نشانه بلوغ آن است. اما در صورت اختلاف درباره پروتکل آینده، اولویت های کاربران کوچک تر و مستقل تحت الشعاع خواهند گرفت.

از طرف دیگر، اگر بیت کوین به یک ارز مستقل و برتر تبدیل شود که بانکداری قدیمی را سرنگون کند، برای قرار گرفتن در ترازنامه های نهادهای سرمایه گذاری به ثبات قیمتی نیاز دارد.

منبع: وب سایت کوین سرا

نظرات کاربران