تاخیر در راه اندازی ارز فیس بوک و تمرکز قانونگذاران مالی بر ارزهای پایدار

در ماه ژوئن، فیس بوک (غول رسانه های اجتماعی) جزئیات یک پلتفرم ارز دیجیتال به نام “لیبرا” را منتشر کرد. در حال حاضر، لیبرا با نام  “دیم (Diem)” شناخته می شود. 

پس از گذشت یک سال و نیم، انجمن دیم هنوز این توکن را عرضه نکرده و تاییدیه قانونی توزیع آن را از مقامات سوئیس دریافت نکرده است. حتی اگر سازمان نظارت بر بازار مالی سوئیس (FINMA) مجوز پرداخت به این پروژه ارز دیجیتال را بدهد، دیم عرضه خود در حالی شروع خواهد کرد که قوانین فضای ارز رمزنگاری بسیار سختگیرانه تر از ۱۸ ماه پیش شده اند.

به نظر می رسد که بلاک های بزرگ اقتصادی از جمله ایالات متحده آمریکا و منطقه یورو بر روی  قوانین ارز پایدار متمرکز شده اند. چین همچنان با سرعت بر روی پروژه یوان دیجیتال بانک مرکزی خود کار می کند و برعکس اظهارات اولیه، ظاهرا مقامات پکن برنامه های بیشتری برای یوان دیجیتال دارند.

دیم چه زمانی راه اندازی خواهد شد؟

در نوامبر سال ۲۰۲۰، انجمن دیم برنامه های خود را برای راه اندازی محدود  این پروژه با توکن دیجیتال با پشتوانه دلار آمریکا اعلام کرد. جدای از برنامه های بلندپروازانه “ارز فیس بوک” که با ارزهای فیات پشتیبانی خواهد شد، این ارز پایدار نتیجه تلاش های پی در پی برای تغییر نام تجاری آن بود و فشار مضاعف قانون گذاران مالی جهانی باعث تغییر نام این ارز شد.

ژانویه آمد و رفت. اکنون فوریه تقریبا در حال پایان یافتن است، اما هیچ نشانه ای از عرضه ارز پایدار دیم وجود ندارد. سازمان نظارت بر بازار مالی سوئیس  هنوز مجوز سیستم پرداخت دیم را تایید نکرده، اما تحولات اخیر در این کشور در مورد قوانین ارز رمزنگاری و بلاک چین، احتمالا موقعیت خوبی را برای این پروژه فراهم خواهد کرد.

سوئیس خود را یکی از کشورهای موافق ارز رمزنگاری معرفی کرده است و اجازه شکوفایی فضای دارایی های دیجیتال را در داخل مرزهای خود می دهد. در اوایل ماه فوریه، فاز اول قانون بلاک چین در این کشور با محوریت اصلاحات شرکتی به مرحله اجرا در آمد. در ضمن، قسمت دوم از چارچوب قانونی جدید که شفافیت نظارتی را برای معاملات ارز رمزنگاری ایجاد می کند، در اواخر سال جاری به قانون تبدیل خواهد شد.

همکاری دو شرکت برای راه اندازی ارز فیس بوک

با اعلام همکاری کریپتو فایربلاکس و فرست دیجیتال اَسِت گروپ ( یک ارائه دهنده پرداخت در پلتفرم دیم)، راه اندازی ارز فیس بوک قوت گرفت. به عنوان بخشی از همکاری، این دو شرکت کیف پول ایمنی را ایجاد کرده اند که به موسسات مالی این امکان را می دهد تا تراکنش ها را در شبکه دیم پردازش کنند.

سخنگوی FINMA  از اظهار نظر درباره وضعیت درخواست دیم خودداری کرد، اما گفت که روند صدور مجوز هنوز ادامه دارد. انجمن دیم به درخواست کوین تلگرافت برای نظر در مورد این موضوع پاسخی نداد. به گفته جکسون مولر، راه اندازی این ارز پایدار در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ بعید به نظر می رسد:

چندین نماینده انجمن دیم به صراحت گفته اند تا زمانی که انتظارات و الزامات قانونی را برآورده نکنند، عرضه گسترده اتفاق نخواهد افتاد. در حال حاضر، مشخص نیست که این انجمن تا چه حد به هدف خود نزدیک شده است.

ارزهای پایدار خصوصی زیر ذره بین قانونگذاران

به نظر می رسد که اعلامیه دیم در تابستان ۲۰۱۹ باعث شده تا نهادهای نظارتی در سراسر جهان به بررسی دقیق ارزهای پایدار بپردازند. احتمالا، اثر شبکه یک ارز دیجیتال که از مزیت ۲.۸ میلیارد کاربر فیس بوک بهره می برد، بحث های جدی را در بین آژانس های نظارتی کشوری و بین المللی بوجود خواهد آورد.

به گفته مولر، نظارت دولت بر ارزهای پایدار منتشر شده افزایش یافته است:

در حال حاضر نتیجه و پیامد حاصل از این تلاش ها مشخص نیست، تصور می کنم که چالش های زیادی برای ارائه دیم (Diem) در سه ماهه اول امسال وجود خواهند داشت.

علاوه بر چند جلسه کنگره که در سال ۲۰۱۹  و پس از اعلامیه دیم برگزار شدند، برخی از نمایندگان کنگره بر سختگیرانه ترین قوانین ارز پایدار پافشاری می کنند. در صورت تصویب این قوانین، منتشر کنندگان ارزهای پایدار مجبور به رعایت استانداردهای بانکی خواهند شد.

نهادهای اقتصادی کشورهای جهان از جمله گروه هفت (G-7) و گروه ۲۰ (G-20)، نگرانی های خود را در مورد ارزهای پایدار ، به ویژه دیم، نیز ابراز کرده اند. این نهادها با انتشار مقالات و تحقیقات متعددی نشان داده اند که این ارزهای پایدار می توانند سیستم های مالی قدیمی را مختل کنند.

بانک مرکزی اروپا و قوانین ارزهای پایدار

بانک مرکزی اروپا اخیراً از قانونگذاران اتحادیه اروپا خواستار حق وتو در مورد ارزهای پایدار در منطقه یورو شده است. در صورت تایید، بانک مرکزی اروپا تصمیم نهایی را درباره قوانین ارز پایدار و قابلیت اجرای آنها در بین کشورهای اتحادیه اروپا خواهد گرفت. 

بعلاوه، کریستین لاگارد (رئیس بانک مرکزی اروپا) منتقد برجسته ارزهای پایدار و به طور کلی ارزهای رمزنگاری است. بنابراین، داشتن حق وتو در قوانین ارز پایدار به معنای الزامی بودن اجرای این قوانین از سوی صادر کنندگان آنها در منطقه یورو است.

مقامات آلمان نیز از مخالفان سرسخت دیم در منطقه یورو هستند. در حالی که این کشور به هیچ وجه مخالف ارز رمزنگاری نیست، اولاف شولز (وزیر دارایی آلمان) در موقعیت های مختلفی اظهار داشت که دولت با عرضه دیم در آلمان مخالفت خواهد کرد.

به گفته ران گُلدی، مدیرعامل فرست دیجیتال اَسِت گروپ، بسیاری از احساسات منفی قانونگذاران اروپایی ناشی از عدم درک آنها از مدل دیم است. قانونگذاران باید وقت بگذارند و بیشتر در مورد ارزهای پایدار به ویژه ارز فیس بوک بیاموزند و باید بدانند که این ارزها اقتصاد آنها را تهدید نمی کنند.

آیا بانک های مرکزی به دیم و ارزهای پایدار واکنش نشان خواهند داد؟

جدای از تهدید اتخاذ اقدامات سختگیرانه نظارتی، چندین کشور به دنبال ایجاد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خود هستند. به نظر می رسد که پروژه ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی پاسخی به تهدید ارزهای پایدار منتشر شده، باشد. 

ظاهرا، دیجیتال سازی مرحله بعدی تکامل پول است. شخصیت های مالی سنتی مانند آگوستین کارستنز (مدیر کل بانک تسویه حساب های بین المللی (BIS )) استدلال می کنند که بانک های مرکزی نقش مهمی در حرکت به سمت ارزهای دیجیتال دارند.

طبق نظرسنجی اخیر BIS ، حدود ۸۶ درصد از بانک های مرکزی جهان در حال مطالعه ارزهای دیجیتال هستند. پروژه یوان دیجیتال چین در حال آزمایش چندین پروتکل است و بانک های این کشور با ایجاد کیف پول های سخت افزاری برای این ارز دیجیتال / پرداخت الکترونیکی به پذیرش آن کمک می کنند.

سطح قابل توجهی از همکاری جهانی پیرامون ارزهای دیجیتال بانک های مرکزی وجود دارد. اخیرا، بانک های مرکزی چین، تایلند، امارات متحده عربی و سازمان پول هنگ کنگ (HKMA) برای ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی برون مرزی تفاهم نامه همکاری امضا کرده اند. به نظر می رسد که این پروژه های مشترک بین المللی در جهت ایجاد پروتکل هایی برای همکاری بین پروژه های ارز دیجیتال بانک مرکزی کشور ها باشند.

هند و روپیه دیجیتال

بانک مرکزی هند تایید کرد که در حال توسعه روپیه دیجیتال است. طبق بیانیه اخیر شاکتی کانتا داس، بانک مرکزی هند قصد ایجاد ارز دیجیتال خود را دارد و در این راه از کشور چین تقلید خواهد کرد.

در ضمن، گفته می شود که دولت هند در حال بررسی ایجاد یک ساز و کار قانونی برای ممنوعیت استفاده از ارزهای رمزنگاری( از جمله ارزهای پایدار) در این کشور است. افراد مطلع از این طرح گفتند که دولت به دارندگان ارزهای رمزنگاری فرصت خواهد داد تا دارایی های دیجیتال خود را هر چه سریع تر بفروشند. هند سومین اقتصاد بزرگ آسیا و یک بازار بالقوه برای تراکنش های پرداخت دیم است. 

در اروپا، بانک مرکزی خواستار حق وتو ارزهای پایدار است، در حالی که یوروی دیجیتال را از مقررات ارز دیجیتال اعمال شده برای سایر منتشر کنندگان ارز پایدار، مستثنی می کند. نیجریه، بزرگ ترین اقتصاد آفریقا، بانک ها را از ارائه خدمات به صرافی های ارز رمزنگاری منع کرده است. حتی اگر FINMA مجوز عرضه دیم را صادر کند، این ارز با چند مانع نظارتی روبرو خواهد شد. چون اقتصادهای بزرگ اجازه نخواهند داد که این ارز سیستم بانکداری قدیمی آنها را نابود کند.

منبع: وب سایت کوین سرا

نظرات کاربران