تراکنش هایی که کاربران کارمزد بسیار بالایی برای آنها پرداخته اند

در این مطلب چند تراکنش ارزرمزنگاری را بررسی می کنیم که کاربران کارمزد بسیار بالایی برای آنها پرداخت کرده اند. کاربران می توانند ارزهای رمزنگاری را از طریق بلاک چین هایی که مبتنی بر آنها هستند، به سراسر دنیا بفرستند. آنها با ارسال دارایی های رمزنگاری باید کارمزد پرداخت کنند. بسته به بلاک چین های مربوطه، زمان انجام تراکنش ها برای دارایی های خاص ممکن است طولانی تر شود. برخی از کیف پول ها و پلتفرم ها به کاربران خود این امکان را می دهند تا کارمزد تراکنش را انتخاب کنند. به طور معمول، هر چه کارمزد بالاتر باشد، تراکنش سریع تر انجام می شود.

طی سال های گذشته، برخی از کاربران ارز رمزنگاری، به اشتباه قیمت ارز یا توکن خود را در قسمت کارمزد نوشته اند و در نتیجه کارمزد های گزافی (هر چند تصادفی) پرداخت کرده اند. برای مثال، یک معامله گر قصد دارد ۱۲ بیت کوین را با کارمزد ۰.۰۱ بیت کوین ارسال کند. ممکن است این شخص به طور تصادفی و از روی اشتباه ۱۲ بیت کوین را در قسمت کارمزد وارد کند، در حالی که فقط ۰.۰۱ بیت کوین را به آدرس مورد نظر خود می فرستد. در نتیجه، ۱۲ بیت کوین کارمزد پرداخت می کند.

سه تراکنش اتریوم که کارمزد بالایی داشته اند

در فوریه سال ۲۰۱۹، یک کاربر برای سه تراکنش مبتنی بر اتریوم، به اشتباه ۲۷۳۰ اتریوم برای کارمزد پرداخت کرد. این شخص ۴۲۰، ۲۱۰ و ۲۱۰۰ اتریوم برای این سه تراکنش پرداخت. با توجه به قیمت اتریوم در مارس سال ۲۰۱۹، کارمزد این تراکنش ها ۳۶۵۸۰۰ دلار بوده است.

خوشبختانه، استخر SparkPool (طرف دیگر این تراکنش ها) با شخص ارسال کننده با حُسن نیت رفتار کرد. این معامله گر در بخشی از پیام بلاک چین خاطرنشان کرد:

از استخر SparkPool  و استخراج کنندگان آن برای کمک به من در برگرداندن ارزها تشکر می کنم.  من مایل هستم نیمی از ۲۱۰۰ اتریوم را به استخراج کنندگان بابت صداقت آنها بدهم.

در حال حاضر، اتریوم در حدود سطح ۱۷۴۲ دلار معامله می شود. کارمزد این تراکنش با قیمت فعلی حدود ۴.۷ میلیون دلار است.

پرداخت کارمزد چند میلیون دلاری برای سه تراکنش

در تابستان سال ۲۰۲۰، سه تراکنش اتریوم ثبت شدند که کارمزد آنها طبق قیمت در آن زمان، بیش از ۵ میلیون دلار بود. شخصی در ۱۰ ژوئن سال قبل، ۰.۵۵ اتریوم را به ارزش تقریبی ۱۳۴ دلار در یک تراکنش ارسال کرد و تقریبا ۲.۶ میلیون دلار کارمزد برای آن پرداخت کرد.

سپس، دو تراکنش دیگربا کارمزد خیلی بالا ارسال شدند. یک تراکنش، ۲.۶ میلیون دلار برای ارسال ۳۵۰ اتریوم پرداخت کرد. کارمزد  تراکنش بعدی برای انتقال ۳۲۲۱ اتریوم، تقریبا  برابر با تراکنش اول بود (معادل ۲۳۱۰ اتریوم). هر سه اتفاق در ۱۰ و ۱۱ ژوئن سال ۲۰۲۰ رخ دادند.

البته، پرداخت کارمزد برای یکی از این تراکنش ها از روی اشتباه نبوده است. طبق گزارش های منتشر شده در آن زمان، کارمزد زیاد برای تراکنش سوم نتیجه یک “حمله مخرب” به کیف پول قربانی بوده است.

هنوز هیچ توضیحی درباره پرداخت کارمزد چند میلیون دلاری برای تراکنش های گفته شده در بالا ارائه نشده است. البته، نظریه هایی شامل اشتباه کاربر، تلاش هکر برای باج گرفتن و طرح مشکوک پانزی در این رابطه وجود دارند. با این حال، با توجه به قیمت فعلی، کارمزد پرداخت شده برای این سه تراکنش بیش از ۴۳ میلیون دلار است.

دیفای با ریسک همراه است

رونق بخش مالی غیرمتمرکز در سال ۲۰۲۰ همراه با سودهای قابل توجه بود، اما حداقل یک مورد پرداخت کارمزد نامتعارف داشت. بخش دیفای که عمدتا مبتنی بر بلاک چین اتریوم است، شاهد کارمزد بالای تراکنش ها بود.

حتی با توجه به کارمزد بالای تراکنش ها، یک کاربر برای انجام تراکنش خود از طریق صرافی یونی سواپ (صرافی محبوب در بخش دیفای)  کارمزد بسیار بالایی را پرداخت کرد. طبق گزارش منتشر شده در نوامبر سال ۲۰۲۰، این معامله گر به طور تصادفی مبلغ کارمزد را  در جای مقدار ارز در کیف پول متامسک خود نوشت و یک تراکنش ۱۲۰ دلاری انجام داد، در حالی که ۹۵۰۰ دلار کارمزد پرداخت کرد. این معامله گر در ردیت گفت:

من فکر می کردم که این گونه اتفاقات فقط برای دیگران رخ می دهند، اما اشتباه کردم.

وی توضیح داد که متامسک در تراکنش قبلی من، بخش “Gas Limit” را با مقدار صحیح پر نکرد و آن تراکنش ناموفق شد. بنابراین تصمیم گرفتم تا در تراکنش بعدی آن را به صورت دستی تغییر دهم. اما من به جای تایپ ۲۰۰۰۰۰ در قسمت “Gas Limit”، آن را در قسمت “Gas Price” نوشتم. در نتیجه برای این تراکنش ۲۰۰۰۰۰ گیگاوی (gigawei ) پرداخت کردم و متضرر شدم.

تراکنش های بیت کوین معمولا گران نیستند

اگر چه چندین خطا در پرداخت کارمزد تراکنش های اتریوم وجود داشتند، کاربران ارز رمزنگاری در انجام تراکنش های بیت کوین نیز دچار اشتباه شده اند. یک تراکنش در دسامبر سال ۲۰۲۰ در بلاک چین بیت کوین ثبت شد. این تراکنش نشان می داد که کاربر حدود ۳.۴۹ بیت کوین برای ارسال تنها ۰.۰۰۰۰۵ بیت کوین پرداخت کرده است.

طبق داده های تریدینگ ویو، قیمت بیت کوین در تاریخ ۱۹ دسامبر تقریبا بین ۲۲۷۶۵ تا ۲۴۲۰۵ دلار نوسان می کرد. بنابراین کارمزد پرداخت شده برای این تراکنش حدود ۷۹۰۰۰ دلار بود. البته با قیمت فعلی، این کارمزد تقریبا برابر با ۱۷۰۰۰۰ دلار است.

یک تراکنش مشابه در تاریخ ۱۸ نوامبر سال ۲۰۲۰ به بلاک چین بیت کوین ارسال شد و کاربر حدود ۲.۶۶ بیت کوین (طبق قیمت آن زمان برابر با ۷۵۰۰۰ دلار ) برای انتقال ۰.۰۱ بیت کوین، پرداخت کرده بود. با قیمت فعلی، این کارمزد حدود ۱۳۰۰۰۰ دلار است.

بسیاری از این کارمزدها به خاطر اشتباه کاربران بوده اند. در ارز رمزنگاری باید احتیاط کرد. عجله و حواس پرتی منجر به اشتباهات پرهزینه می شوند. آموزش نیز مهم است. نداشتن دانش کافی در مورد کیف پول های ارز رمزنگاری، تراکنش ها و دارایی ها می توانند در هنگام ارسال وجوه، ضرر و زیان در پی داشته باشند.

منبع: وب سایت کوین سرا

نظرات کاربران