تمرکز کمیته ویژه اقدام مالی بر ارزهای دیجیتال / FATF در چند روز آتی دستورالعمل مبارزه با پول‌شویی رمزنگاری‌شده را منتشر می‌کند

به گفته مارکوس پلیر، رئیس کمیته ویژه اقدام مالی (FATF)، کشورهای عضو باید دستورالعمل «قانون سفر» را در اسرع وقت اجرا کنند.

قانون سفر یکی از آخرین به‌روزرسانی‌های قوانین FATF در حوزه رمزارزهاست که طبق آن «مؤسسات مربوط به دارایی مجازی» و «ارائه‌دهنده خدمات دارایی مجازی» باید مانند مؤسسات مالی سنتی اطلاعات کاربران خاص برای معاملات با ارزش بیشتر از ۱۰۰۰ دلار را با سایر ارائه‌دهندگان خدمات دارایی مجازی به اشتراک بگذارند. در حقیقت این تنها راه برای بررسی صحت اطلاعات فرد گیرنده و فرستنده جهت اطمینان از عدم انتقال به لیست تحریم‌ها و عمل به قوانین ضدتروریسم و ضدپول‌شویی است.

بنابراین کشورهای عضو FATF باید نسبت به تطابق اقدامات ارائه‌دهندگان دارایی‌های مجازی در حوزه قضایی خود با قانون سفر FATF اطمینان حاصل کرده و یک رویکرد مبتنی بر ریسک را در قبال تعهدات خود نسبت به مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی مبارزه با تروریسم با دارایی‌های مجازی اتخاذ کنند.

 به گزارش کوین‌دسک، رئیس کمیته FATF روز پنجشنبه اعلام کرد: «گروه ویژه اقدام مالی (FATF) به‌زودی دستورالعمل جدید خود را در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده منتشر خواهد کرد.»

پلیر در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از آخرین نشست FATF اعلام کرد: «دستورالعملی که ما برای رویکرد مبتنی بر ریسک در دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مجازی نهایی کردیم، طی روزهای آتی منتشر می‌شود.»

به گفته مارکوس پلیر، این دستورالعمل، مبتنی بر سنجش ریسک دارایی‌های مجازی و سرمایه‌گذاری در آنهاست و هفته آینده منتشر می‌شود.

به گفته پلیر، دستورالعمل آتی حاوی توضیحاتی در مورد اعمال استانداردهای این کارگروه روی ارزهای دیجیتالی با ارزش ثابت (استیبل‌کوین‌ها) نیز خواهد بود. او گفت: «از تمامی کشورها انتظار داریم هرچه سریع‌تر استانداردهای FATF روی تراکنش‌های مرتبط با رمزارزها را بر سیستم داخلی خود اعمال کنند.»

شایان ذکر است که تنها اعلام خبر انتشار راهنمای گروه ویژه اقدام مالی چند روز پیش از انتشار آن بر بازار ارزهای دیجیتال تأثیر گذاشته و قیمت چند رمزارز با ریزش مواجه شده است.

سیان جونز، تحلیلگر بازارهای مالی در مؤسسه ایکس‌رگ، در این زمینه گفت: «انتظار می‌رود راهنمای FATF به‌طور خاص به حوزه فناوری مالی غیرمتمرکز موسوم به دیفای ورود کند، هرچند NFTها نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. این دستورالعمل احتمالاً سخت‌گیرانه و جامع بوده و هزینه بالایی را به این صنعت برای انطباق با آنها تحمیل خواهد کرد.»

منبع : وب سایت راه پرداخت

نظرات کاربران