رویداد سی‌اس‌فیفتی دانشگاه هاروارد در ایران برگزار شد / برنامه‌نویسان جوان از آینده خود چه می‌خواهند؟

ابوالفضل رجبی / نمایشگاه سی‌اس‌فیفتی هاروارد در ایران با حضور شرکت‌های مطرح فناوری در تاریخ ١۶ مهر، در تهران برگزار شد. این رویداد با حضور ١۵ تیم‌ ارائه‌دهنده هم به شکل حضوری و هم به شکل مجازی در لایو اینستاگرام برگزار شد تا علاقه‌مندان به برنامه‌نویسی و کسانی که قصد ایجاد استارتاپ دارند، از فرصت به‌‌وجودآمده استفاده کنند. این نمایشگاه، اختتامیه دوره سی‌اس‌فیفتی هاروارد بود که در نهایت چهار تیم برگزیده برای کسب جایگاه نخست به ارائه پروژه خود پرداختند و با نظر داوران جایگاه هر یک از چهار تیم مشخص شد.

این دوره که به ابتکار دانشگاه هاروارد برگزار می‌شود، به غیر از آمریکا در کشورهای دیگر هم با اسم سی‌اس‌فیفتی شناخته شده و از سال ٢٠٢٠ رویداد سی‌اس‌فیفتی ایران به‌طور رسمی برگزار می‌شود. در این دوره هنر برنامه‌نویسی و مهارت حل مسئله به روشی متفاوت تدریس می‌شود. این نمایشگاه با هدف ارائه پروژه نهایی شرکت‌کنندگان، شبکه‌سازی و تیم‌سازی و با حضور شرکت‌های بزرگ فناوری و سرمایه‌گذاران برگزار شد. دوره علوم کامپیوتر هاروارد در تیرماه امسال با ارائه ٧٣ پروژه کلید خورد که در اختتامیه این دوره، ١۵ تیم از صبح روز جمعه ١۶ مهرماه، به ارائه حضوری پروژه خود پرداختند که از این میان چهار تیم برای دریافت جایگاه نخست توسط هیئت داوران معرفی و انتخاب شدند. از میان این چهار تیم، تیم اول ١٠ میلیون تومان و تیم دوم ۵ میلیون تومان جایزه نقدی دریافت کردند.


یک کد بد می‌تواند یک شرکت را نابود کند


در آغاز نمایشگاه مجید امین‌زاده، به تشریح فنی کدنویسی پرداخت و ضمن اشاره به کلین کدها معتقد است: «کد شما اگر کد تمیزی باشد، تنها باید یک کار انجام دهد، یک کد بد می‌تواند یک شرکت را نابود کند. یکی از ویژگی‌های کد بد انجام چند کار با هم است، اما یک کد خوب می‌تواند ویژگی‌هایی نظیر سادگی، کوتاهی و خوانا بودن را داشته باشد. در کلین کد اسم متغیرها باید شفاف باشد تا بتوان آنها را در هر زمانی تشخیص داد.»

همزمان با ارائه کارشناسان مختلف افراد از پروژه‌های مختلف بازدید می‌کردند و اعضای تیم، پروژه‌های خود را به بازدیدکنندگان معرفی می‌کردند.


به توانمندی محصول خود توجه کنید


در ادامه شاهین کاوه، در رابطه تعامل با مدیران شرکت‌های بزرگ و شیوه رزومه‌نویسی و کار با مدیران خارجی، به سخنرانی برای افراد حاضر در نمایشگاه پرداخت. او معتقد است: «داشتن دید کسب‌وکارمحور در برنامه‌نویسی از شما فرد موفق‌تری می‌سازد و همچنانی که به توانمندی محصول خود توجه می‌کنید، در این مسیر می‌توانید رشد بهتری داشته باشید.»

بعد از شاهین کاوه، ناصر غانم‌زاده، مربی کارآفرینی، به کار با مدیران حرفه‌ای و چالش‌های ذهنی یک برنامه‌نویس اشاره کرد و گفت: «مدیرعامل استارتاپ‌بودن سخت‌ترین کار دنیاست و برنامه‌نویسی می‌تواند شغل پول‌سازی باشد؛ اگر در جایی حضور پیدا کنید که یادگیری در آن مهم باشد که در نهایت بتواند به رشد شما بینجامد.»


٧٢ درصد محصولاتی که در دنیا ساخته می‌شوند، شکست می‌خورند


در ادامه رضا قربانی، بنیان‌گذار راه پرداخت، ضمن ارائه فایل پاورپوینت به چگونگی درآمدزایی از نوآوری بر اساس کتابی با همین نام پرداخت. او در ابتدا شرکت پورشه را مثال زد که چگونه از نوآوری به درآمدزایی رسید و گفت: «این مهم پروسه متفاوتی داشت. آنها در ابتدا با این پرسش که مردم به خاطر چه چیزی پول می‌دهند، در محصول خود بازنگری کردند و در نهایت یک جالیوانی ساده را در طراحی خودرو لحاظ کردند و همین امر باعث رونق فروش پورشه در جهان شد و یک نوآوری ساده توانست باعث ابقا و درآمدزایی این شرکت شود.»

قربانی در ادامه گفت: «٧٢ درصد محصولاتی که در دنیا ساخته می‌شوند، شکست می‌خورند و احتمال بسیار زیادی برای شکست هر پروژه تا موفقیت آن وجود دارد.»

او  با مثال‌زدن شرکت کداک که با آمدن دوربین دیجیتال از رونق افتاد، به اصطلاح «گنج پنهان» اشاره کرد و گفت: «گنج پنهان بلایی است که در عدم توجه به ساده‌ترین اتفاقات در یک شرکت رخ می‌دهد. برای مثال استیون ساسون برای کداک، دوربین دیجیتال را طراحی کرده بود، اما کسی به پروژه او توجهی نکرد و این گنج پنهان نادیده گرفته شد.» 

او در ادامه به محصولاتی که نام «مرده متحرک» به خود می‌گیرند، اشاره کرد و در توضیح آنها افزود: «این اصطلاح برای محصولاتی به کار می‌روند که بر اساس عشق مدیرعامل‌شان ساخته می‌شوند و پاسخ به سؤال‌هایی هستند که اصلاً وجود ندارد و اساساً بازاری برای آنها تعریف نشده است. یک نمونه معروف آن «گوگل گلس» است که یک پروژه شکست‌خورده برای گوگل تلقی می‌شود.» 

 قربانی در انتها به سریال جدید «بازی ماهی مرکب» اشاره کرد و گفت: «کارگردان این سریال ١٠ سال در انتظار تهیه‌کننده بود و حتی برای مبلغ کمی مجبور شد لپ‌تاپ خود را نیز بفروشد. اما وقتی این سریال ساخته شد، تمام رکوردهای نتفلیکس را شکست و در جهان جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد. این سریال نمونه‌ای استثنایی است. به استثنا در کار استاراپ می‌توان امید داشت، اما نباید فراموش کرد که قاعده استثنا بودن، در محدودیت انضمامی‌اش است.»


در دوراهی ماندن و رفتن


در ادامه نمایشگاه سی‌اس‌فیفتی ایران سه تن از برنامه‌نویسان به گفت‌وگو درباره مهاجرت، چرایی ماندن و پروسه رزومه‌نویسی پرداختند. امیراحمد ادیبی، مهاجرت را امری شخصی می‌بیند که به وضعیت اجتماعی و کیفیت زندگی فرد برمی‌گردد. او معتقد است: «حقوق برنامه‌نویس در ایران عادلانه نیست. آن هم در شرایطی که در دسترسی به بسیاری از برنامه‌ها در داخل با مشکلات زیادی روبه‌رویم و از طرفی از سمت خارج از ایران هم بسیاری از برنامه‌ها تحریم شده‌اند و اساساً دیتابیس بسیاری از برنامه‌ها و سایت‌ها تحریم است. در این شرایط تنها دلیل ماندن به نظر من خانواده است. البته در ایران می‌شود در شبکه‌سازی، لینک‌سازی و تیم‌سازی عملکرد بهتری داشت، زیرا در فضای کشور خودمان قرار داریم و این امر می‌تواند باعث پیشرفت ما شود، اما ماندن سختی‌های غیر قابل انکاری دارد که همه‌مان با آنها مواجهیم.»

در ادامه امیرحسین قربانی‌فر، در خصوص چرایی مهاجرت گفت: «من به‌دنبال رفاه بیشتری برای زندگی‌ام هستم و هدفی که دنبال می‌کنم، در ایران قابل دسترس نیست پس به همین خاطر مهاجرت می‌تواند من را به اهدافم نزدیک‌تر کند.»

 او همچین در توصیه به کسانی که قصد مهاجرت دارند، گفت: «باید زبان انگلیسی را به شکل جدی یاد بگیرید و تجربه کار تیمی را در ایران کسب کنید، چراکه امروزه برنامه‌نویسی امری تیمی است و نگاه فردی در آن قطعاً شکست می‌خورد. متأسفانه امروزه می‌بینیم که بسیاری از برنامه‌نویسان به شکل نیتیو زبان انگلیسی را بلد نیستند و همین امر باعث می‌شود در ارتباط با سایر اعضای شرکت و تیم‌شان در کشورهای دیگر با مشکلات جدی روبه‌رو شوند و اساساً نتوانند کاری از پیش ببرند.»

محمدرضا حاجی مقصودی، در چرایی ماندن و مهاجرت گفت: «باید مهاجرت کرد و شرایط کار در کشورهای دیگر را نیز تجربه کرد تا بتوانیم رشد کنیم و بعد بتوانیم از این تجربه‌ در کشور خودمان استفاده کنیم تا باعث توسعه ساختارهای برنامه‌نویسی و استارتاپی در ایران شویم.» 

او در ادامه با اشاره به ویژگی‌های یک برنامه‌نویس مدرن گفت: «یک برنامه‌نویس هم باید مهارت‌های فنی داشته باشد و هم مهارت‌های نرمی چون تطبیق‌پذیری با محیط کاری جدید، کار تیمی و آشنایی با زبان‌های دیگر را در نظر بگیرد و همچنین بتواند در کارهای جدید از روش‌های نوین و به‌روز استفاده کند و کیفیت کار را همزمان با فناوری‌های جدید بالا ببرد و اساساً معماری جدیدی برای هر برنامه‌ای در نظر داشته باشد.»

این سه برنامه‌نویس در نهایت درباره  شیوه رزومه‌نویسی گفتند: «در نوشتن رزومه به یک صفحه اکتفا کنید و از الصاق عکس به آن بپرهیزد و از نوشتن علایق شخصی و افتخارات نامرتبط خودداری کنید، چراکه در توجه به رزومه تنها چند جزئیات مرسوم مورد بررسی قرار می‌گیرد و با این روش شما رزومه‌ای خوانا و قابل ارائه می‌نویسید که قابل ارائه به شرکت‌ها و دانشگاه‌های مختلف است.»


مواجهه با چالش‌های تأسیس استارتاپ


در ادامه نمایشگاه سی‌اس‌فیفتی، مهدی صداقت، رئیس خانه نوآوری، به ارائه چالش‌های تأسیس استارتاپ پرداخت. او همچنین به شیوه‌های تجاری‌سازی و ادبیات شتاب‌دهی اشاره داشت و از عوامل شکست استارتاپ‌ها گفت که یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق توجه بیش از حد به کد زدن است. 

صداقت همچنین به اصطلاح امید ریاضی نیز اشاره کرد و گفت: «به جای اینکه به مهاجرت فکر کنید، ببینید چه انتخاب‌های دیگری دارید و چه کارهای دیگری می‌توانید انجام دهید.»

او در آخر به تفاوت زندگی استارتاپی و زندگی کارمندی اشاره داشت و نکته‌هایی برای استارتاپ‌شدن یک استارتاپ بیان کرد.

در ادامه این نمایشگاه، چهار تیم برگزیده؛ به‌ترتیب تیم‌های حسین، پروگ اپ، مووگروپ و دیتا پنل به ارائه حضوری پروژه خود پرداختند.


خودروهای اشتراکی هوشمند


در ابتدا حسین حسینی پارسا با معرفی پروژه خود تحت عنوان «خودروهای اشتراکی هوشمند» به شرح ایده خود پرداخت. او معتقد است با اجرایی‌کردن این طرح هزینه نگهداری، خرید و تهیه سوخت بسیار کمتر می‌شود و مزایایی چون دسترسی آسان، عدم محدودیت زمانی، پایین‌بودن هزینه و امنیت بالا در استفاده از این طرح در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

او این طرح را نوعی فرهنگ‌سازی برای حمل‌ونقل عمومی و اشتراکی و ارزان می‌داند که با پشتیبانی آنلاین و اپلیکیشن و سخت‌افزار که روی خودروهای داخلی قابل نصب است و می‌توان آن را در سطح گسترده اجرایی کرد.


کتابخانه‌ای آفلاین برای برنامه‌نویسان


در ادامه محمدمهدی حجازی، به تشریح برنامه پروگ اپ پرداخت و گفت: «این برنامه می‌تواند کدهای مفید و پرکاربرد را به شکل کتابخانه‌ای در دسترس کاربران قرار دهد و کاربران نیز می‌توانند آنان را حذف یا به آن اضافه کنند. این برنامه اولین در نوع خود است که چند ابزار پرکاربرد را به شکل آفلاین در کنار هم در اختیار برنامه‌نویس قرار می‌دهد.»

 او همچین افزود: «در ادامه نسخه‌ای که به شکل گروهی هم بتوان از این برنامه استفاده کرد، در دسترس قرار می‌گیرد.»


هویت‌های ناشناخته با موو گروپ


در ادامه نوبت به موو گروپ رسید. این برنامه که شامل خدمات روان‌کاوی، روان‌شناسی و مشاوره به کاربران است، بدون اینکه نیازی به ثبت اطلاعات شخصی کاربر در آن باشد، کاربر را به فردی متخصص متصل می‌کند. این ارتباط مبتنی بر الگوپذیری از اتریوم برسازی شده که بر اساس پایین‌ترین فی پرداختی برای کاربر قابل اجراست.


دیتاپنل، خانه دیتا


در آخر گروه دیتاپنل به ارائه برنامه خود پرداختند. آنها معتقدند برنامه‌ای که طرح‌ریزی کرده‌اند، می‌تواند دیتاهای ساختاریافته و دسته‌بندی‌شده را به شکل یکجا از شبکه‌های مختلف استخراج کند و در دسترس گروه‌هایی که خواهان این دیتاها هستند، قرار دهد. این طرح به‌نوعی خانه دیتا است که در پیش‌نمایشی که داشت، توانسته بود سطح گسترده‌ای از دیتای سایت‌های مختلف و همچنین شبکه اجتماعی توییتر را در چند سطح دسته‌بندی کند که مهم‌ترین سطح آن زبانی است که طبق گفته سازندگانش در حدود ٩٨ درصد در تشخیص و تفکیک محتوا عملکرد مثبتی داشته است.


دیتاپنل اول شد و حسین در جایگاه دوم ایستاد


بعد از پایان ارائه چهار تیم برگزیده، از عوامل برگزاری این دوره و نمایشگاه که سه ماه برای اجرای این برنامه تلاش کرده بودند، تقدیر و تشکر به عمل آمد. مدیر این رویداد نیما سالارکیا و مدرس این دوره امیرحسین فروغی بودند که در کنار تیم خود دوره سی‌اس‌فیفتی ایران را برگزار کردند. در این زمان چهار داور در انتخاب تیم‌های اول تا چهارم به مشورت نشسته بودند و بعد از دقایقی با حضور هیئت داوران روی صحنه به معرفی تیم‌های نخست تا چهارم پرداختند که تیم دیتاپنل مقام اول این نمایشگاه و جایزه ۱۰میلیونی تومانی را کسب کرد و تیم حسین مقام دوم این نمایشگاه و جایزه ۵میلیون تومانی را از آن خود ساخت و تیم‌های موو گروپ و پروگ اپ نیز به‌ترتیب سوم و چهارم شدند.

منبع : وب سایت راه پرداخت

نظرات کاربران