سه دلیلی که اتریوم هنوز در مسیر رسیدن به سطح ۲۰۰۰ دلار قرار دارد

حجم قابل توجه معاملات نقدی، اضافه قیمت معاملات آتی و ورود معامله گران بزرگ به موقعیت های خرید، سه دلیل ادامه روند صعودی قیمت اتریوم به سمت سطح ۲۰۰۰ دلار هستند.

پس از کاهش ۲۷ درصدی در سه روز، قیمت اتریوم سرانجام در تاریخ ۲۲ ژانویه به کف ۱۰۴۰ دلار رسید. این اصلاح شدید باعث ضرر ۶۰۰ میلیارد دلاری دارندگان قراردادهای آتی شد. اما جالب اینجاست که قیمت این ارز مجددا به بالاترین سطح خود رسید.

طبق گزارش کوین تلگراف، افزایش ارزش کل دارایی های قفل شده و حجم معاملات بخش دیفای ، محرک اصلی روند صعودی اتریوم بوده اند.

قیمت اتریوم
نمودار ۴ ساعته قیمت اتریوم

برداشت اتریوم از صرافی ها اشاره به انباشت توسط نهنگ ها دارد

افزایش برداشت از صرافی ها می تواند دلایل مختلفی از جمله انباشت، استیکینگ و ارسال ارز به کیف پول های سرد توسط خریداران، داشته باشد. معمولا، ورودی ثابت واریزی ها حاکی از تمایل به فروش در کوتاه مدت است. از طرف دیگر، برداشت ها عموما مربوط به دوره های انباشت توسط نهنگ ها هستند.

اتریوم
موجودی اتریوم صرافی ها

همانطور که نمودار فوق نشان می دهد، موجودی اتریوم صرافی ها در تاریخ ۲۳ ژانویه به پایین ترین سطح از نوامبر سال ۲۰۱۸ رسیده است. اگرچه بحث هایی پیرامون این که” آیا بخشی از این خروجی های اتریوم یک انتقال داخلی بین کیف پول های سرد بیت فینکس بوده یا نه” وجود دارد، اما در ماه گذشته شاهد روند برداشت مشخصی از صرافی ها بوده ایم. با وجود این “شایعات”، داده ها انباشت را تایید می کنند.

انتشار این داده ها همچنین همزمان شده با رسیدن ارزش کل دارایی های قفل شده در دیفای به بالاترین سطح در ۲۶ میلیارد دلار، که سیگنال هایی به سرمایه گذارن می دهد تا از فرصت های سودآور و پر بازده در خارج از صرافی های متمرکز استفاده کنند.

اشباع خرید قراردادهای آتی اتریوم

با اندازه گیری اختلاف قیمت بین معاملات آتی و بازار نقدی، یک معامله گر می تواند میزان صعودی بودن بازار را ارزیابی کند. معاملات آتی سه ماهه در مقایسه با معاملات نقدی معمولا باید  اضافه قیمت سالانه  ۶ تا ۲۰ درصد داشته باشند. هر زمان که این شاخص صفر یا منفی شود، یک علامت هشدار دهنده محسوب می شود. این نشان دهنده کاهش قیمت و نزولی شدن روند بازار است.

از طرف دیگر، مبنای پایدار در بالای ۲۰ درصد نشان دهنده اهرم بیش از حد خریداران است و این امکان را برای ضررهای گسترده و کاهش های شدید در بازار ایجاد می کند.

معاملات آتی
اضافه قیمت معاملات آتی اتریوم برای ماه مارس ۲۰۲۱

نمودار فوق نشان می دهد که اضافه قیمت معاملات آتی در تاریخ ۱۹ ژانویه به اوج ۶.۵ درصد  (برابر با ۳۸ درصد نرخ سالانه) رسیده است.این یک سطح اشباع خرید ارزیابی می شود، چون معامله گران برای سودآوری، به افزایش بیشتر قیمت تا قبل از تاریخ انقضا نیاز دارند.

سطح اشباع خرید مشتقات را باید یک پرچم هشدار دهنده در نظر گرفت، اگرچه حفظ آنها برای کوتاه مدت امری طبیعی است. احتمالا معامله گران برای مدت کوتاهی از اهرم عادی خود در حین روند صعودی فراتر خواهند رفت و بعدا اتریوم را برای تعدیل ریسک، خریداری خواهند کرد.

به هر حال، بازار در هنگام کاهش قیمت اتریوم خود را  تنظیم کرد و اضافه قیمت معاملات آتی در حال حاضر در سطح سالم ۴.۵ درصد (یا نرخ سالانه ۲۸ درصد) قرار دارد.

بالا بودن حجم معاملات نقدی  و خرید در هر بار کاهش توسط معامله گران

معامله گران موفق علاوه بر زیر نظر گرفتن قراردادهای آتی، به حجم معاملات نقدی بازار نیز توجه می کنند. به طور معمول، حجم پایین معاملات بیانگر عدم اعتماد است. بنابراین، افزایش قابل توجه قیمت باید با یک حجم معاملاتی قوی همراه باشد.

حجم معاملات
حجم معاملات نقدی در صرافی ها

طی هفته گذشته، حجم معاملات روزانه اتریوم به طور متوسط ۶.۱ میلیارد دلار بوده است، در حالی که این رقم فاصله زیادی با حجم روزانه ۱۲.۳ میلیارد دلاری در تاریخ ۱۱ ژانویه دارد، اما هنوز ۲۴۰ درصد بیشتر از دسامبر سال ۲۰۲۰ است. بنابراین، حمایت اخیر حجم از بالاترین سطح قیمت در ۱۴۴۷ دلار، یک شاخص مثبت به حساب می آید.

داده های ارائه شده توسط صرافی، موقعیت خالص خرید به فروش معامله گران را نشان می دهند. با تجزیه و تحلیل موقعیت هر معامله گر در معاملات نقدی، قراردادهای دائمی و آتی، می توان دید واضح تری در مورد صعودی یا نزولی بودن نظر معامله گران، به دست آورد.

موقعیت های خرید و فروش در صرافی ها

با این اوصاف، گاهی اوقات در روش های مختلف بین صرافی های ارز رمزنگاری اختلافاتی وجود دارند، بنابراین معامله گران باید به جای ارقام مطلق، تغییرات را کنترل کنند.

معامله گران برتر در صرافی بایننس و هوبی طی چند روز گذشته تقریبا موقعیت های قبلی خود را حفظ کرده اند. متوسط نسبت خرید به فروش در صرافی هوبی طی ۳۰ روز گذشته ۰.۸۳ درصد بوده، در حالی که این رقم در باینسس ۰.۹۴ بوده است. عدد فعلی ۰.۸۵ درصد احساسات منفی جزئی را نشان  می دهد.

خرید به فروش
نسبت موقعیت های خرید به فروش اتریوم در صرافی های بایننس، هوبی و اوککس

نسبت موقعیت های خرید به فروش معامله گران در صرافی اوککس به اوج ۲.۰ رسید و در ساعات ابتدایی ۲۲ ژانویه به شدت به نفع موقعیت های خرید بود، اما این رقم تا ۲۴ ژانویه کاهش یافت و در نهایت به ۱.۰۵ رسید. روند فروش شدید امروز معکوس شد، چون معامله گران در کف قیمت اقدام به خرید کردند و این نسبت به عدد ۱.۱۷ رسید.

به خاطر داشته باشید که آربیتراژ و بازارگردان ها بخش بزرگی از معیارهای معامله گران برتر صرافی ها را تشکیل می دهند. اضافه قیمت غیر معمول معاملات آتی،  برخی از  معامله گران را ترغیب به ایجاد همزمان موقعیت های فروش در قراردادهای آتی و موقعیت های خرید در معاملات نقدی می کند.

با توجه به داده های شبکه اتریوم مبنی بر انباشت توسط نهنگ ها و اضافه قیمت طبیعی قراردادهای آتی ، ساختار بازار سالم به نظر می رسد.

از طرفی، معامله گران برتر در صرافی اوککس نیز در کف قیمت اقدام به خرید کردند که این بیانگر ادامه روند صعودی اتریوم است.

منبع: وب سایت کوین سرا

نظرات کاربران