صرافی اوکی کوین بیت کوین کش و بیت کوین اس وی را حذف می کند

در حالی که قیمت بیت کوین افزایش یافت و ارزش بازار آن از ۱ تریلیون دلار عبور کرد، دو فورک آن یعنی بیت کوین اس وی و بیت کوین کش از فهرست صرافی اوکی کوین حذف خواهند شد.  

اعضای ارشد صرافی اوکی کوین تصمیم گرفتند تا بیت کوین کش و بیت کوین اس وی را از فهرست این صرافی خارج کنند، چون آنها باعث سردرگمی مشتریان جدیدی می شوند که برای خرید بیت کوین به این صرافی می آیند.

علاوه براین، پرونده های حقوقی معمول و تهدیدهای کریگ رایت (خالق بیت کوین اس وی) در این تصمیم برای حذف این دو ارز از فهرست خود نقش داشتند.

هونگ فانگ، مدیر عامل اوکی کوین، گفت:

این تصمیم آسانی نیست. ما یک انتخاب داشتیم و خسارت ناخواسته وجود دارد، اما ما مجبور بودیم برای اصل بزرگ تری که به آن اعتقاد داریم ایستادگی کنیم.

با این حال، آخرین اقدام قانونی کریگ رایت علیه توسعه دهندگانی که وایت پیپر بیت کوین را ارائه داده اند، نقطه عطفی بود. از نظر فانگ، این یک انتخاب بین محافظت از ویژگی متن باز بیت کوین یا حمایت از اصول بازار آزاد بود. 

دلیل حذف این ارزها از صرافی اوکی کوین

فانگ خاطر نشان کرد که از یک طرف ما به طور جدی در پی محافظت از ویژگی متن باز هستیم، اما از طرف دیگر، اگر کاری در این زمینه انجام ندهیم، خلاف اصل بی طرف ماندن این صرافی عمل کرده ایم. اگر کریگ رایت  این تهدیدها را برای جامعه توسعه دهنده متن باز ارسال نمی کرد، ما این تغییر را اعمال نمی کردیم. ما معتقدیم که این تهدیدها برای توسعه و به طور کلی بیت کوین مخرب هستند.

به گفته فانگ، این ارزها دارای نام بیت کوین هستند و موجب سردرگمی تازه واردان در هنگام خرید بیت کوین اصلی می شوند. وی افزود:

ما این سه ارز را در پلتفرم خود داریم و مشتریان جدیدی در حال ملحق شدن به این صرافی هستند که بیشتر آنها برای خرید بیت کوین می آیند. اما وقتی آنها بیت کوین اس وی و بیت کوین کش را می بینند، گیج می شوند.

بیت کوین کش یک فورک بیت کوین است؛ به این معنی که با کپی و تغییر کد بیت کوین (به اصطلاح اختلاف بین نظرها درباره مقیاس پذیری یا اندازه بلاک) ایجاد شده است.

در آگوست سال ۲۰۱۷ و پس از آن که افزایش اندازه بلاک SegWit2x در جامعه بیت کوین تصویب نشد، راجر ور بیت کوین را فورک کرد تا بیت کوین کش را ایجاد کند. دو سال بعد در نوامبر سال ۲۰۱۹، کریگ رایت و برخی دیگر بیت کوین کش را فورک کردند و بیت کوین اس وی را بوجود آوردند که حتی بلاک های بزرگ تری نسبت به نسخه قبلی خود داشت.

بیت کوین کش و بیت کوین اس وی: سابقه اختلاف

سردرگمی که فانگ از آن صحبت می کند، مدت هاست که نارضایتی جامعه بیت کوین را در پی داشته است. 

برای مثال، Bitcoin.com توسط راجر ور (مروج و ایجاد کننده بیت کوین کش) اداره می شود. گزینه “Buy Bitcoin” این وب سایت برای مدتی کاربران را به صفحه ای هدایت می کرد که فقط می توانستند بیت کوین کش بخرند.

طرفداران بیت کوین این حقه بازی را نوعی حمله به این ارز برتر بازار می دانند. آنها همچنین استدلال می کنند که بیت کوین اس وی نیز همین شیوه تهدید را در پیش خواهد گرفت.

 از این رو، در سال ۲۰۱۹ از فهرست خارج کردن بیت کوین اس وی به یک حرکت نمادین تبدیل شد. بسیاری از صرافی های معروف مانند کراکن، بایننس و شیپ شیفت از این حرکت پیروی کردند، اگرچه بسیاری از آنها هنوز بیت کوین کش را در فهرست خود دارند. در ماه ژانویه سال جاری، صرافی ایندیپندنت رزرو در استرالیا نیز بیت کوین اس وی را از فهرست خود حذف کرد.

حجم معاملات در صرافی اوکی کوین

طبق داده های Coingecko، حجم معاملات روزانه صرافی اوکی کوین ۵۰ میلیون دلار است که ۷۰ درصد از این حجم را  معاملات بیت کوین بر حسب دلار تشکیل می دهند. بیت کوین اس وی و بیت کوین کش در پایین فهرست دارایی های این صرافی قرار دارند و حجم معاملات آنها به ترتیب ۳۰۰۰۰ دلار و ۱۵۰۰۰۰ دلار است.

قیمت بیت کوین کش در یک سال گذشته دستخوش نوسان بود. در اوایل ماه جاری، افزایش شدید قیمت دوج کوین باعث شد تا این ارز از فهرست ۱۰ ارز برتر بازار خارج شود. اگرچه در دسامبر سال گذشته، کیم دات کام با اعلام حمایت از بیت کوین کش، سطح ۳۰۰۰ دلار را برای این ارز پیش بینی کرد. قیمت بیت کوین کش در روزهای گذشته تا سطح  ۷۵۰ دلار افزایش یافت، اما اکنون به سطح ۷۳۳ دلار کاهش یافته و دوباره در بین ۱۰ ارز برتر بازار قرار گرفته است.  بیت کوین اس وی اکنون در حدود سطح ۲۴۸ دلار  معامله می شود. 

منبع: وب سایت کوین سرا

نظرات کاربران