عبور ارزش بازار بیت کوین از ۱ تریلیون دلار؛ بیت کوین پشت سر گوگل

با رسیدن قیمت بیت کوین به بالای سطح ۵۳۷۰۰ دلار، ارزش بازار آن برای اولین بار به بالای ۱ تریلیون دلار افزایش یافت و ضمن پیشی گرفتن از شرکت تنسنت، پس از آلفابت که گوگل زیر مجموعه آن است، قرار گرفت. این  نشان می دهد که ارزش بازار بیت کوین در کمتر از یک سال بیش از ۹۰۰ درصد رشد داشته است.

افزایش قیمت بیت کوین در پی تقاضای زیاد از طرف نهادهای سرمایه گذاری

به نظر می رسد که بیت کوین از اواخر سال ۲۰۲۰ با موج بی سابقه ای از تقاضا از سوی نهادهای سرمایه گذارای و افراد میلیاردر روبرو شده و این روند پس از آن صورت گرفت که مایکرواستراتژی در ۱۱ آگوست سال قبل ۲۵۰ میلیون دلار در بیت کوین سرمایه گذاری کرد.

قیمت بیت کوین

تا پایان ژانویه سال ۲۰۲۱، مایکرواستراتژی ۱.۰۹۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد تا ۷۱۰۷۹ بیت کوین یا ۰.۳۸ درصد از عرضه در گردش این ارز را انباشت کند. در حال حاضر، این شرکت در نظر دارد ۹۰۰ میلیون دلار دیگر برای خرید بیت کوین اختصاص دهد.

شرکت گری اسکیل نیز به طور جدی میزان انباشت بیت کوین خود را در طول سال ۲۰۲۰ افزایش داد. طبق گزارش صندوق بیت کوین تراست این شرکت،  دارایی های تحت مدیریت آن ۸۷۲ درصد رشد داشته و از ۱.۸ میلیارد دلار در آغاز سال ۲۰۲۰ به ۱۷.۵ میلیارد  دلار در ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

در تاریخ ۸ فوریه  سال جاری، پس از انتشار اخباری مبنی بر این که ایلان ماسک ۱.۵ میلیارد دلار (۷.۷ درصد از خزانه شرکت تسلا) در بیت کوین سرمایه گذاری کرده، قیمت این ارز به بالاترین سطح در ۴۳۰۰۰ دلار رسید.

هر روز خبرهای جدیدی درباره ورود نهادهای سرمایه گذاری به بیت کوین و پشتیبانی ارز رمزنگاری توسط  سرویس های پرداخت و بانک ها منتشر می شوند. طبق اخبار منتشر شده، توییتر احتمالا شرکت بزرگ بعدی است که بیت کوین را به ترازنامه خود اضافه می کند و اَبَر بانک هایی مانند بانک نیویورک ملون و دویچه بانک اقداماتی را برای معرفی خدمات نگهداری و انتقال بیت کوین و ارزهای رمزپایه اعلام کردند. صندوق های سرمایه گذاری  بزرگی نظیر بلک راک و مورگان استنلی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا سرمایه گذاری در بیت کوین تضمین شده است یا خیر.

بیت کوین در سال ۲۰۲۰

رسیدن ارزش بازار بیت کوین به بالای ۱ تریلیون دلار پس از ۱۲ ماه نوسانات شدید رخ داد. از زمان سقوط قیمت در ۱۲ مارس ۲۰۲۰ (معروف به پنجشنبه سیاه)،  ارزش بازار این ارز بیش از ۱۰ برابر افزایش یافته است.

در میان تهدید فزاینده همه گیری کروناویروس، ترامپ در ۱۱ مارس سال قبل ممنوعیت سفر اروپایی ها را به آمریکا اعلام کرد و بسیاری از کشورهای جهان وارد قرنطینه کامل شدند. وحشت از این همه گیری باعث آشفتگی در بازار ارزهای رمزنگاری و بازارهای سنتی شد. قیمت بیت کوین در ۱۱ مارس بیش از ۵۰ درصد کاهش یافت و تا ۱۳ همین ماه به زیر سطح ۴۰۰۰ دلار رسید. ارزش بازار بیت کوین در ۱۳ مارس برای اولین بار پس از ماه مه سال ۲۰۱۹ به زیر ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت.

پنجشنبه سیاه
قیمت بیت کوین در پنجشنبه سیاه

با وجود این سقوط شدید، خریداران فرصت طلب در حالی که منتظر سومین هاوینگ بیت کوین بودند، به خرید و انباشت این ارز ادامه دادند و قیمت آن را به طور مداوم افزایش دادند. در ماه مه و پس از سرمایه گذاری پل تودور جونز در بیت کوین، قیمت این ارز برای مدت کوتاهی به بالای سطح ۱۰۰۰۰ دلار رسید.

روند افزایش ارزش بازار بیت کوین

در حالی که بازار صعودی دیفای در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ و هیجان برای راه اندازی اتریوم ۲.۰ توجهات را از بیت کوین دور کرده بودند، بسیاری از سودهای حاصل از رشد بخش دیفای به سرعت وارد بازار این ارز برتر شدند و تا پایان ماه اکتبر قیمت آن به بالای سطح ۱۲۰۰۰ دلار رسید. پس از آن که شرکت پی پل سرویس معاملات ارز رمزنگاری را در آمریکا راه اندازی کرد، قیمت بیت کوین  بالاترین سطح سال ۲۰۱۷ خود را تا پایان ماه نوامبر تست کرد.

ارزش بازار بیت کوین در ۱۸ نوامبر سال ۲۰۲۰ رکورد جدیدی را به ثبت رساند و پس از عبور قیمت آن از سطح ۱۸۰۰۰ دلار به بیش از ۳۲۶.۵ میلیارد دلار رسید. ارزش بازار این ارز  از آن زمان تاکنون (تقریبا در سه ماه) بیش از سه برابر شده است.

فقط ۱۲ سال طول کشید تا بیت کوین از یک وایت پیپر مبهم به یک شبکه غیرمتمرکز ۱ تریلیون دلاری تبدیل شود. در مقابل، مایکروسافت پس از ۴۵ سال به  ارزش بازار ۱ تریلیون دلاری رسید. شرکت های آمازون و گوگل نیز به ترتیب بعد از ۲۷ و ۲۲ سال به ارزش بازار ۱ تریلیون دلاری دست یافتند.

حال این سوال مطرح می شود که چه مدت طول می کشد تا ارزش بازار بیت کوین به ارزش بازار طلا برسد؟

پیشی گرفتن ارزش بازار بیت کوین از شرکت تنسنت و قرار گرفتن پشت سر گوگل

ارزش بازار بیت کوین با رسیدن به بالای ۱ تریلیون دلار از ارزش بازار شرکت تنسنت پیشی گرفت. طبق رتبه بندی AssetDash ، ارزش تقریبی این شرکت ۹۱۷.۸ میلیارد دلار است.

در حال حاضر، بیت کوین در رده ششم جدول رتبه بندی شرکت های جهان براساس ارزش بازار قرار دارد. شرکت آلفابت که گوگل زیر مجموعه ای از آن است، با ارزش بازار حدود ۱.۴ تریلیون دلار رتبه پنجم جدول را در اختیار دارد.

ارزش بازار بیت کوین
پیشی گرفتن ارزش بازار بیت‌کوین از شرکت تنسنت و قرار گرفتن قبل از گوگل

در اکتبر سال ۲۰۲۰، ارزش بازار بیت کوین از شرکت پی پل پیشی گرفت و با داشتن ارزش ۲۴۰ میلیارد دلاری در جایگاه ۲۱ جدول قرار گرفت. از آن زمان به بعد این ارز برتر بازار رشد قابل توجهی داشته است. در حال حاضر، بیت کوین به لحاظ ارزش بازار بالاتر از شرکت های تنسنت، تسلا و فیس بوک قرار دارد.

منبع: وب سایت کوین سرا

نظرات کاربران