مدیریت ریسک؛ هنر از دست ندادن تمام سرمایه

برای جذب و حفظ علاقه نهادهای سرمایه گذاری، به ابزارهای پیشرفته مدیریت ریسک نیاز است تا سود را برای این سرمایه گذاران به حداکثر برسانند.

مدیریت ریسک یک اصل مهم برای موفقیت هر معامله گر در همه بازارها است. مهم نیست که با چه مقدار سرمایه معامله می کنید یا چقدردربازار سرمایه گذاری می کنید، ضرر و زیان  (به ویژه در بازارهای پرنوسان مانند ارزهای رمزپایه)اجتناب ناپذیر خواهد بود. یادگیری نحوه مدیریت ریسک برای به حداقل رساندن ضرر امری ضروری است. با این وجود، برای اطمینان از کسب حداکثر سود، باید مدیریت ریسک را کاملا یاد گرفت.در عین حال، هرچه تمایل بیشتری به ریسک داشته باشید، سود بالقوه ای نیز کسب خواهید کرد.

مدیریت ریسک برای جلوگیری از ضرر و زیان

حتی اگر معامله گران با تجربه و دارای بهترین عملکرد در بازار موفق به استفاده از مدیریت ریسک نشوند و احساسات خود را در معاملات دخیل کنند، می توانند دستاوردهای خود را در یک یا دو معامله از دست بدهند. “دستیابی سریع به پول زیاد” یا تعقیب احساسات بازار می توانند بسیار وسوسه انگیز باشند و باعث اعتماد به نفس بیش از حد در معامله گران شوند.

برای جلوگیری از ضررهای خیلی زیاد و معامله کردن در کمال خونسردی و خویشتنداری، معامله گران باید از ابزارهای اصلی معاملاتی و اشکال مدیریت ریسک استفاده کنند. این موارد شامل ایجاد قوانین معاملاتی مانند سفارشات مارکت، سفارشات لیمیت و سفارشات دارای حد توقف و ضرر هستند که به معامله گران اجازه می دهند تا در صورت تحقق برخی شرایط، با اتخاذ برخی اقدامات از ضرر و زیان جلوگیری کنند.

معامله گران با استفاده از این مکانیسم ها می توانند از رایانه خود فاصله بگیرند و با اطمینان معامله کنند، زیرا می دانند که می توانند ضررهای خود را محدود کنند یا در سطح قابل قبولی سود ببرند. این که این سطح در چه حدی تعیین می شود، به مقدار ریسک سرمایه گذار و میزان سرمایه ای که وی می خواهد در یک معامله معین از دست بدهد، بستگی دارد.

البته، روش دیگر مدیریت ریسک این قانون طلایی است که همیشه به پرتفوی خود با نگهداری دارایی های مختلف تنوع دهید. با این کار شما صاحب دارایی های زیادی خواهید بود و در حالی که ضرر و زیان خود را محدود می کنید، مطمئن می شوید که یک سرمایه گذاری بد کل سرمایه شما را از بین نخواهد برد.

مدیریت ریسک برای به حداکثر رساندن سود

در سال ۲۰۲۰ شاهد رشد نجومی و افزایش چشمگیر قیمت بیشتر دارایی ها در فضای ارزهای رمزنگاری بودیم. بخش مالی غیر متمرکز (دیفای) اشتیاق برای تولید بازده از طریق استیکینگ و کسب درآمد منفعل قابل توجه از دارایی های رمزنگاری را به بالاترین حد رساند و همچنین یک اکوسیستم کامل وام دهی و وام گیری متفاوت از بازارهای مالی سنتی را امکان پذیر کرد. اقتصاد جهانی به دلیل شیوع بیماری همه گیر کروناویروس و بازده تقریبا منفی با افت شدیدی مواجه شد. از این رو سرمایه گذاران زیادی به بازار ارزهای رمزنگاری پیوستند.

نهادهای سرمایه گذاری و مدیریت ریسک

ما شاهد پذیرش گسترده ارزهای رمزنگاری توسط نهادهای سرمایه گذاری و نام های بزرگی مانند مایکرواستراتژی، پی پال، گوگنهایم و اسکوئر بوده ایم که همگی به این فضا مشروعیت بخشیدند و “فوموی نهادهای سرمایه گذاری” را شعله ورتر کردند. بیت کوین در این سال مانند یک موشک اوج گرفت و به لطف این اقدام نهادهای سرمایه گذاری، از بالاترین سطح قبلی خود عبور کرد. مایکرواستراتژی به تنهایی بیش از ۷۰۰۰۰ بیت کوین در سال گذشته خرید که این نشان دهنده ادامه حمایت از روند صعودی آن بود.

همزمان با رشد پذیرش توسط نهادهای سرمایه گذاری، نیاز به روش های پیچیده تر جهت مدیریت ریسک نیز افزایش می یابد. این روش ها فراتر از سفارشات اصلی بازار هستند و به معامله گران حرفه ای و نهادها اجازه می دهند تا از استراتژی های بسیار منعطف و خلاقانه ای استفاده کنند و ریسک خود را در بین همه دارایی ها پخش کرده و سودهای خود را افزایش دهند.

تاکنون، چنین روش ها و استراتژی های نهاد محور در زمینه مدیریت ریسک از حوزه صرافی های ارز رمزنگاری خارج بوده اند. با این حال، اگر بخواهیم به نیازهای این نوع سرمایه گذار در اسرع وقت پاسخ دهیم، صرافی های بزرگ باید زیرساخت های مورد نیاز آنها  از جمله قابلیت وثیقه گذاری متقابل موقعیت ها و مدیریت موثرتر ریسک را فراهم کنند.

مدیریت ریسک پیشرفته از طریق حساب یکپارچه

معامله گران با استفاده از ویژگی هایی مانند حساب مدیریت شده یکپارچه(معروف به پرتفوی مارجین) می توانند تمام حساب ها، معاملات و دارایی های رمزنگاری خود را از طریق یک رابط واحد مدیریت کنند. اما مهم تر از همه، آنها می توانند تمام دارایی ها خود را یکی کنند و با استفاده از قدرت خرید خود با هر ابزاری معامله کنند.

برای مثال، فرض کنید که یک معامله گر می خواهد وارد معاملات آتی اتریوم شود. این معامله گر با داشتن یک حساب یکپارچه مجبور به خرید اتریوم نیست و این کار را می تواند با استفاده از وثیقه ارز رمزنگاری موجود خود به آسانی انجام دهد. این کار برای معامله گران بسیار راحت تر است و  کارمزدهای مربوط به خرید آلت کوین ها به تدر یا بیت کوین را  نیز کاهش می دهد. این همچنین به معامله گر این امکان را می دهد تا ریسک بیشتری را برای افزایش درآمد خود و بهبود قابل توجه بازده مارجین بپذیرد.

مدیریت ریسک احتمالا مهم ترین قسمت سرمایه گذاری است. اگر دنیای ارز رمزنگاری می خواهد به رشد خود ادامه دهد و توجه و علاقه بیشتر نهادهای سرمایه گذاری را به خود جلب کند، به ابزارهای پیشرفته مدیریت ریسک نیاز دارد؛ ابزارهایی که بتوانند سود حداکثری نصیب سرمایه گذاران کنند و ارزش بازار ارز رمزنگاری را به محدوده تریلیون دلار  (جایی که متعلق به آن است) برسانند.

منبع: وب سایت کوین سرا

نظرات کاربران