مراقب بازارهای نزولی باشید؛ ۸ راهکار برای بقا در بازار نزولی

بازارهای نزولی می‌توانند روزهای دلهره‌آوری را برای همه معامله‌گران یا سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال به‌ وجود بیاورند. دلیل این دلهره این است که معامله‌گران می‌دانند چنین بازارهایی معمولاً به زیان‌های تأثیرگذار و قابل‌توجهی روی اکثر دارایی‌های دیجیتال آنها منجر می‌شوند.

البته آنچه بدیهی و کاملاً درست است این است که هیچ بازاری نمی‌تواند برای همیشه رشد کند و صعودی باقی بماند. بازارهای نزولی فرصت‌های خاص خود را به کاربران ارائه می‌دهند. این بازارها می‌توانند زمان بسیار خوبی برای اصلاح اشتباهات گذشته معامله‌گران باشند. معامله‌گران در این دوره می‌توانند تحقیقات لازم را انجام دهند و خود را برای زمانی که بازار بهبود پیدا می‌کند آماده کنند.

در این مطلب که به‌کمک مقاله‌ای از وب‌سایت کوین مارکت کپ نوشته شده است، ۸ راهکار برای استفاده حداکثری از زمان و پول خود در بازار نزولی را بررسی می‌کنیم. با استفاده از این ۸ روش می‌توانید زمانی که بازار دوباره به حالت اول برگشت، خود را در موقعیتی قوی‌تر قرار دهید.

این مقاله با هدف افزایش اطلاعات و دانش سرمایه‌گذاری کاربران آماده شده است و فقط باید برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده شود. همه کاربران باید قبل از هرگونه تصمیم‌گیری‌ مالی، شخصاً تحقیق و تجزیه‌و‌تحلیل دقیق خود را انجام دهند. این مقاله نباید به‌عنوان مشاوره مالی یا توصیه سرمایه‌گذاری تعبیر شود.

به برنامه معاملاتی خود پایبند باشید

مراقب بازارهای نزولی باشید؛ ۸ راهکار برای بقا در بازار نزولی

بسیاری از سرمایه‌گذاران زمانی که بازار نزولی می‌شود، به‌سرعت هر استراتژی و برنامه‌‌ای را که از قبل مشخص کرده بودند دور می‌ریزند و شروع به تصمیم‌گیری‌ و انجام رفتارهای هیجانی می‌کنند؛ اما اگر فقط یک نکته در سرمایه‌گذاری و معاملات اهمیت داشته باشد، این است که به برنامه معاملاتی خود تحت هر شرایطی پایبند بمانید (البته این جمله با فرض اینکه برنامه معاملاتی شما به‌درستی طراحی و تدوین شده باشد درست است).

واقعیت این است که پایبندی به برنامه‌ها و استراتژی‌ها در زمانی که بازار صعودی است آسان‌تر است؛ اما مسئله اصلی زمانی آغاز می‌شود که بازار شروع به سقوط می‌کند. در همین زمان است که حرف‌زدن درباره پایبندی به برنامه‌ها نسبت به عمل به آن کار بسیار آسان‌تری می‌شود.

با این حال به یاد داشته باشید آن‌طور که تاریخ و آمار نشان داده است، آنهایی که جرئت خریدکردن در بازار قرمز را دارند، اغلب بهترین عملکرد را در طولانی‌مدت دارند. به‌عنوان مثال، سقوط بیت کوین از بیش از ۲۰,۰۰۰ دلار در دسامبر ۲۰۱۷ به زیر ۴,۰۰۰ دلار در دسامبر ۲۰۱۸ را در نظر بگیرید. چند درصد از افرادی که برنامه آنها خرید در زیر قیمت ۴,۰۰۰ دلار بود واقعاً استراتژی خود را دنبال کردند، خرید کردند و سپس بیت کوین‌های خریداری‌شده را نگه داشتند؟

آمار نشان می‌دهد یک اقلیت بسیار کوچک به برنامه خود پایبند مانده بودند. بیشتر ما هم همین اشتباه را مرتکب می‌شویم.

هنگامی که بازار نزولی می‌شود، بیشتر معامله‌گران تصور می‌کنند زمانی فرا رسیده است که یا قیمت به صفر می‌رسد یا هرگز به‌سادگی بهبود نمی‌یابد. برخی دیگر هم هستند که با امید به خرید در قیمت کمتر، خرید خود را به تأخیر می‌اندازند؛ اما در نهایت هرگز در قیمت مناسب خرید نمی‌کنند. با این حال، همان طور که بیت‌ کوین و بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال قوی ثابت کرده‌اند، تقریباً همیشه در طولانی‌مدت قوی‌تر می‌شوند.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پایبند‌ماندن به استراتژی این است که سفارشات لیمیت را به‌سادگی در قیمت هدف خود تعیین کنید. به‌عنوان مثال، اگر می‌خواهید بیت‌کوین را در صورت کاهش قیمت به کمتر از ۱۰,۰۰۰ دلار خرید کنید، می‌توانید سفارشی تنظیم کنید که در صورتی که این قیمت را لمس کرد، یک خرید برای شما در بازار انجام شود.

روش دیگر این است که میانگین هزینه دلاری (DCA) را برای ایجاد پوزیشن‌های خود در یک بازار نزولی در نظر بگیرید. بسیاری از صرافی‌ها و کارگزاران به شما اجازه می‌دهند این فرایند را به‌طور خودکار انجام دهید.

به معیارهای فاندامنتال توجه کنید

مراقب بازارهای نزولی باشید؛ ۸ راهکار برای بقا در بازار نزولی

بازار ارزهای دیجیتال مملو از فرصت‌هاست و اگرچه پروژه‌های با کیفیت پایین واقعاً می‌توانند به موفقیت (اغلب گذرا) دست یابند، آن‌هایی که از دیدگاه فاندامنتال قوی هستند، عموماً بالاترین شانس را برای بقا در یک بازار نزولی دارند و قوی‌تر ظاهر می‌شوند.

نگران هیاهو و نوسانات زودگذر نباشید. اگرچه این نوسانات مطمئناً می‌توانند شاخص‌های مفیدی در طول یک بازار صعودی باشند، در بازار نزولی ارزش کمتری دارند. در عوض، می‌توان از معیارهای فاندامنتال برای شناسایی پروژه‌هایی استفاده کرد که ممکن است در حال حاضر عملکرد ضعیفی داشته باشند، اما پتانسیل رشد چشمگیری را در زمان بهبود بازار دارند.

برخی از مواردی که باید به آنها توجه کنید و جزو مهم‌ترین معیارهای فاندامنتال به‌شمار می‌روند عبارت‌اند از: تیم و شرکای قوی، حامیان پروژه، نقدینگی قوی، فهرستی از صرافی‌های سطح بالا که ارز دیجیتال پروژه را لیست کرده‌اند و پتانسیل رشد و تناسب محصول در بازار. اگر یک پروژه واقعاً این معیارها را برآورده کند، احتمال دارد که در بازار عملکرد خوبی داشته باشد.

گفتنی است مبانی فاندامنتال یک پروژه می‌تواند در طول عمر آن بر اساس تغییرات در حاکمیت، رقابت و احساسات بازار به‌طور قابل‌توجهی تغییر کند. به همین دلیل، مهم است که به‌طور منظم پروژه‌ها را بررسی کنید تا ببینید که آیا آنها به نقاط عطف نقشه راه خود می‌رسند، رشد می‌کنند و در جهت درست پیش می‌روند یا خیر. اگر پاسخ منفی بود، درباره سرمایه‌گذاری خود در پروژه تجدیدنظر کنید. تقریباً همیشه جایگزین‌های بهتری وجود دارد.

بیشتر بخوانید: جامع‌ترین آموزش تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال + ویدیو

دانش خود را تقویت کنید

مراقب بازارهای نزولی باشید؛ ۸ راهکار برای بقا در بازار نزولی

بازارهای نزولی مطمئناً کسب سود در حین معامله یا سرمایه‌گذاری را دشوارتر می‌کنند؛ اما معمولاً نسبت به حالت صعودی بازار، فرصت خرید بسیار مناسب‌تری را به معامله‌گران ارائه می‌دهند.

از دوره بازار نزولی می‌توان برای درک بهتر بازار، بررسی اینکه چه چیزی مؤثر است و چه چیزی مؤثر نیست و آماده‌کردن خود برای دوره صعودی بعدی بازار استفاده کرد. در ساده‌ترین حالت، این دوره می‌تواند به شما زمان دهد تا درباره تصمیمات سرمایه‌گذاری قبلی خود فکر کنید تا بهتر متوجه شوید که چه کاری را اشتباه انجام داده‌اید، چه کاری را درست انجام داده‌اید، یا اگر فرصتی به شما داده شود، چه چیزی را تغییر می‌دهید.

برای معامله‌گران بسیار مبتدی، بازارهای نزولی فرصتی عالی برای تقویت درک خود از ارزهای دیجیتال و به‌طور کلی فضای بلاک چین، تمرکز بر چگونگی و چرایی موفقیت ارزهای دیجیتال شاخص و پی‌بردن به عواملی هستند که می‌توانند بر بازار تأثیر بگذارند.

برخی از موارد مفیدی که کسب اطلاعات بیشتر درباره آنها به شما بسیار کمک خواهد کرد عبارت‌اند از:

  • تحلیل تکنیکال: برای شناسایی الگوهای بازار که نشان‌دهنده یک نقطه ورود/خروج مناسب است؛
  • تحلیل فاندامنتال: برای شناسایی پروژه‌های کم‌ارزش با پتانسیل رشد بلندمدت؛
  • تحلیل احساسات: برای تشخیص روند کلی، ترس و هیاهو در بازار؛
  • مدیریت ریسک: برای یادگیری اینکه چگونه ریسک‌های خود را مدیریت کنید، بودجه‌بندی کنید و سرمایه‌گذاری‌های خود را متنوع کنید؛
  • استراتژی معاملاتی: استراتژی‌های معاملاتی مختلف را تحقیق و آزمایش کنید تا آمادگی و مهارت کافی برای ایجاد فرصت‌های بیشتر را داشته باشید.

با حصول اطمینان از اینکه دانش کافی را به‌دست آورده‌اید و به‌خوبی آماده هستید، فرصت‌های معاملاتی بالقوه و پرسود را شناسایی کنید و بر اساس آنها عمل کنید. در این حالت بالاترین شانس موفقیت در بازارهای صعودی و نزولی را خواهید داشت.

همه ارزهای دیجیتال لزوماً نزولی نمی‌شوند

مراقب بازارهای نزولی باشید؛ ۸ راهکار برای بقا در بازار نزولی

بازارهای نزولی می‌توانند دوره‌ای دلسردکننده‌ برای علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال باشند. برای معامله‌گران، دیدن اینکه سبد سهامشان در یک بازه زمانی بسیار کوتاه زیان‌های بزرگی را تجربه می‌کند مشکل است.

این درست است که اکثریت قریب‌به‌اتفاق ارزهای دیجیتال در طول بازار نزولی زیان‌های چشمگیری را تجربه می‌کنند؛ اما همه ارزهای دیجیتال هم این‌گونه نیستند. توانایی تشخیص اینکه کدام ارز دیجیتال در برابر بازار نزولی مقاومت خواهد کرد و کدام‌یک به‌شدت سقوط خواهد کرد مهارتی است که تعداد کمی از معامله‌گران دارند.

به هر حال، همیشه چندین ارز دیجیتال هستند که می‌توانند این روند نزولی را کند کنند و بیشتر ارزش خود را در طی بازارهای نزولی حفظ کنند. حتی در سال ۲۰۱۸ که یکی از بدترین دوره‌های نزولی بود که برای اکثر ارزهای دیجیتال ثبت شده است، چند ارز دیجیتال توانستند ارزش خود را حفظ کنند.

گفته می‌شود فقط بخش کوچکی از پروژه‌ها می‌توانند در بازار نزولی بعدی چنین روندی داشته باشند. این مسئله هم برای پروژه‌های جدید و هم برای پروژه‌های قدیمی‌تر صدق می‌کند. برخی از ارزهای دیجیتال بهتر از سایرین ارزش خود را حفظ می‌کنند، در حالی که کسری کوچک از ارزهای دیجیتال حتی می‌توانند ارزش خود را افزایش دهند.

وقت‌گذاشتن برای پیش‌بینی و تشخیص اینکه کدام ارز دیجیتال ممکن است چنین قدرتی را داشته باشد، می‌تواند از خروج زودهنگام از موقعیت‌ها جلوگیری کند.

بازارهای نزولی بهترین فرصت برای خرید در کف هستند

مراقب بازارهای نزولی باشید؛ ۸ راهکار برای بقا در بازار نزولی

در حالی که بازارهای نزولی می‌توانند برای بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران دوره‌های سختی باشند، در عین حال بهترین فرصت ممکن را برای خرید کوین‌ها و توکن‌های آینده‌دار با قیمت‌های پایین ایجاد می‌کنند.

بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰، اکثریت قریب‌به‌اتفاق ارزهای دیجیتال ضررهای سرسام‌آوری را تجربه کردند. حتی بسیاری از آنها بیش از ۹۰ درصد از ارزش خود را طی این سه سال از دست دادند. به‌عنوان، مثال بیت کوین از نقطه اوج بیش از ۲۰,۰۰۰ دلار به تقریباً ۳,۰۰۰ دلار در پایین‌ترین نقطه سقوط کرد. با وجود سقوط بیش از ۸۰ درصدی در بازار نزولی سال ۲۰۱۸، بیت کوین پس از آن در بازار صعودی اخیر بیش از ۲,۰۰۰ درصد افزایش یافت تا بالاترین نقاط مقاومت تاریخی خود را نیز بشکند.

با این حال، تعداد کمی از معامله‌گران واقعاً بیت‌ کوین را در این نقطه پایین یا حتی نزدیک به آن خریده بودند. به‌دلیل دشواری احساسی خرید یک دارایی پس از چنین افت قابل‌توجهی، بسیاری این فرصت را از دست دادند. در عین حال برخی دیگر نیز که این کار را انجام داده بودند، احتمالاً به‌اندازه کافی برای به‌حداکثررساندن سود خود صبر نکردند و بیت کوین را در قیمت‌های بسیار پایین‌تر فروختند.

با داشتن ثبات ذهنی و همچنین برنامه‌ریزی مناسب، احتمالاً بازارهای نزولی بهترین زمان برای جمع‌آوری استفاده از موقعیت‌ها در ارزهای دیجیتال قوی هستند.

البته عملکرد خوب در گذشته همیشه نشان‌دهنده موفقیت در آینده نیست؛ اما اگر یک ارز دیجیتال عملکرد خوبی در چرخه‌ی قیمتی خود نشان داده باشد و بارها و بارها قوی‌تر از قبل رشد یافته باشد، مطمئناً یک دارایی خوب به‌شمار می‌رود.

با این حال به‌عنوان نکته پایانی قصد داریم اشاره کنیم که به‌جای قراردادن تمام تخم مرغ‌های خود در یک سبد، در یک زمین گسترده بازی کنید و مطمئن شوید که در چندین پروژه و چندین بخش مختلف سرمایه‌گذاری کرده‌اید. این روش به متعادل‌کردن ضرر و زیان شما کمک می‌کند و در عین حال اطمینان می‌دهد که شانس بیشتری برای به‌دست‌آوردن یک موقعیت ارزشمند خواهید داشت.

ارزهای منفعل خود را به کار بگیرید

مراقب بازارهای نزولی باشید؛ ۸ راهکار برای بقا در بازار نزولی

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که دارندگان ارزهای دیجیتال مرتکب می‌شوند، نگه‌داشتن (هودل) منفعل آن است. البته که بسیاری از ارزهای دیجیتال طی روند صعودی بلندمدت خود بازده فوق‌العاده‌ای را برای کسانی که فقط آنها را نگه داشته‌اند ایجاد کرده‌اند؛ اما این کارآمدترین شکل استفاده از سرمایه نیست.

در عوض برای ایجاد بازدهی بالاتر در بازارهای نزولی، می‌توانید با استفاده از پلتفرم‌های سیفای (CeFi) یا دیفای (DeFi)، بازدهی پورتفوی خود را در حالی که منتظر رشد مجدد بازار هستید افزایش دهید. امروزه بسته به دارایی‌هایی که در اختیار دارید، کسب سود سالانه ۵٪ فرایندی نسبتاً ساده است؛ اما بسته به میزان تحمل ریسک خود، می‌توانید به میزان قابل‌توجهی درآمد بیشتری هم کسب کنید.

پلتفرم‌های غیرمتمرکزی مانند اوریون مانی (Orion Money) به شما امکان می‌دهند تا ۲۵٪ سود سالانه هم از استیبل‌کوین‌های خود کسب کنید. در حالی که پلتفرم‌های پس‌اندازی مانند نکسو (Nexo)، سلسیوس (Celsius) و بلاک‌فای (BlockFi) حدود ۶ تا ۱۰٪ سود سالانه را روی دارایی‌هایی مانند بیت کوین، اتریوم و بایننس‌کوین ارائه می‌دهند.

علاوه بر این، بسیاری از بازارسازهای خودکار مانند کرو (Curve)، پنکیک سواپ (PancakeSwap) و یونی سواپ (Uniswap) به شما امکان می‌دهند با تأمین نقدینگی یا کشت سود، بازدهی نسبتاً مطمئنی از دارایی‌های دیجیتال خود ایجاد کنید.

بنابراین با قراردادن دارایی‌های منفعل خود در یکی از این پلتفرم‌ها در طول بازار نزولی، می‌توانید دارایی‌های خود را رشد دهید و در نتیجه، زمانی که بازار در نهایت بهبود یافت، در موقعیت بهتری قرار خواهید گرفت. به‌عنوان مثال، اگر استیبل‌کوین‌هایی به ارزش ۱۰,۰۰۰ دلار را برای مدت دو سال فقط نگه دارید، پس از دو سال همچنان دقیقاً ۱۰,۰۰۰ دلار استیبل کوین خواهید داشت.

برعکس، اگر ۱۰,۰۰۰ دلار را در یک حساب پس‌انداز دیفای مانند اوریون مانی یا انکر پروتکل (Anchor Protocol) قرار دهید و ۲۰% سود سالانه دریافت کنید، پس از دو سال ارزش دارایی شما به ۱۴,۴۰۰ دلار خواهد رسید. حداقل این است که می‌توانید از این پلتفرم‌ها برای جبران برخی از ضررهایی که ممکن است در طول بازار نزولی متحمل شوید استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از یکی از گزینه‌های بی‌شمار بیمه دیفای مانند نکسوس میوچال (Nexus Mutual)، اینشوریس (InsurAce) یا بریج میوچال (Bridge Mutual) استفاده کنید. با استفاده از این گزینه‌ها، در هنگام استفاده از پلتفرم‌های دیفای، از سرمایه خود در برابر خطر شکست قرارداد هوشمند، هک و سرقت محافظت می‌کنید. به هر حال همیشه احتیاط شرط عقل است.

پوزیشن‌های شورت را فراموش نکنید

مراقب بازارهای نزولی باشید؛ ۸ راهکار برای بقا در بازار نزولی

در بازارهای صعودی، صرفاً خرید و نگهداری اساسی‌ترین ارزهای دیجیتال به یک موقعیت سودآور می‌انجامد. دقیقاً عکس این موضوع را می‌توان برای بازارهای نزولی گفت؛ جایی که فروش به‌موقع و زودهنگام معمولاً بهترین تصمیم است. بهترین روش انجام معاملات، خرید در قیمت پایین، فروش در قیمت بالا و تکرار همین روش در صورت امکان است.

در حالی که امکان ورود به پوزیشن‌های لانگ در بازارهای نزولی وجود ندارد، امکان استفاده از موقعیت‌های فروش به‌شدت افزایش می‌یابد. با این حال، معامله‌گران کمتری می‌دانند که چگونه به‌درستی از موقعیت‌های فروش در بازارهای نزولی استفاده کنند و چگونه از این راه به سود برسند.

بیشتر بخوانید: موقعیت Short و Long چیست؟ با کاهش قیمت سود کنید!

راه‌های مختلفی برای کسب سود در بازارهای نزولی وجود دارد. این راه‌ها شامل پوزیشن‌های شورت، شور‌ت‌‌کردن قراردادهای اختیار معامله، قراردادهای آتی، صندوق‌های قابل‌معامله در بورس (ETF) معکوس و استفاده از بازارهای پیش‌بینی است. هریک از این روش‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارد و همیشه بهتر است قبل از ریسک برای سرمایه‌گذاری مبالغ قابل‌توجه، با هریک از آنها آشنا شوید.

به‌ یاد داشته باشید، حتی اگر نسبت به یک ارز دیجیتال خاص یا به‌طور کلی صنعت ارزهای دیجیتال نگاه بسیار خوشبینانه‌ای داشته باشید، باید بدانید که بسیاری از ارزهای دیجیتال احتمالاً در بازار نزولی دچار رکود خواهند شد. به همین دلیل، می‌توان با معامله در پوزیشن‌های شورت و در زمان مناسب، سود قابل‌توجهی به دست آورد.

دایره ارتباطات خود را گسترش دهید

مراقب بازارهای نزولی باشید؛ ۸ راهکار برای بقا در بازار نزولی

مانند بسیاری از صنایع دیگر، دایره ارتباطات شما در این صنعت می‌تواند به‌شدت بر شانس موفقیت شما تأثیر بگذارد. در یک صنعت پرسرعت و مبتنی بر نوآوری مانند صنعت ارزهای دیجیتال، مطمئناً یکی از نکات مهم همین مورد است. ایجاد ارتباط و دوستی با توسعه‌دهندگان و نوآورانی که در آینده پروژه‌های مبتنی بر بلاک چین پیشرو خواهند بود، اقدامی عاقلانه به‌ نظر می‌رسد.

بازارهای نزولی برای اینکه نام خودتان را به‌عنوان یکی از اعضای فعال در صنعت ارزهای دیجیتال تثبیت کنید زمان مناسبی هستند. این کار را می‌توانید با شرکت در کنفرانس‌ها، سمینارها یا کارگاه‌های آموزشی انجام دهید. روش خیلی ساده‌تر این است که پروفایل لینکدین خود را تقویت کنید. هرچه افراد بیشتری را بشناسید، احتمال اینکه در بازار صعودی بعدی در یک موقعیت عالی برای موفقیت قرار بگیرید بیشتر می‌شود.

برای عضویت زودهنگام در پروژه‌های آینده‌دار و دسترسی به موقعیت‌های شغلی مناسب، برای جمع‌آوری یک تیم خوب برای پیشرفت‌های خود، یا حتی برای کسب دانش و اطلاعات تخصصی، اهمیت ارتباطات قوی را نمی‌توان نادیده گرفت. با این حال، بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند به‌تنهایی رشد کنند؛ اما معمولاً زمانی که بازار بهبود پیدا می‌کند پشیمان می‌شوند.

جمع‌بندی

بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال همیشه در حال ورود و خروج از روندهای صعودی و نزولی حاکم بر بازار است. تعداد کثیری از معامله‌گران،‌ با رفتارهای هیجانی خود در بازارهای نزولی،‌ زیان خود را دوچندان می‌کنند؛ بنابراین اولین هدف شما به‌عنوان یک معامله‌گر یا سرمایه‌گذار باید این باشد که جزو آن اکثریت هیجان‌زده و همیشه متضرر نباشید.

در این مطلب ۸ راهکار برای بقا در بازارهای نزولی را بررسی کردیم. گفتیم که همیشه باید به برنامه معاملاتی خود پایبند بمایند، سعی کنید به معیارهای فاندامنتال توجه کنید، همواره دانش معاملاتی خود را تقویت کنید. به‌ یاد داشته باشید که همه ارزهای دیجیتال لزوماً نزولی نمی‌شوند و باید بتوانید ارزهای دیجیتال برتر را پیدا کنید و از فرصت‌ها استفاده کنید؛ چرا که بازارهای نزولی بهترین فرصت برای خرید در کف هستند. ارزهای منفعل خود را به کار بگیرید و با قراردادن آنها در پلتفرم‌های دیفای، از آنها سود کسب کنید. اهمیت پوزیشن‌های شورت در بازارهای نزولی را فراموش نکنید و در آخر سعی کنید دایره ارتباطات مؤثر خود را افزایش دهید.

بررسی آمار و تاریخچه معاملات افراد موفق به ما نشان می‌دهد که این ۸ راهکار می‌توانند معامله‌گران را از متحمل‌شدن ضرر و زیان‌های سنگین در بازارهای نزولی نجات دهد. امیدواریم شما هم بتوانید با به‌کارگیری این راهکارها، از ضرر در امان بمانید.

منبع: وب سایت ارز دیجیتال

نظرات کاربران