چرا وارن بافت روی بیت کوین سرمایه گذاری نمی کند؟

سال ۲۰۲۰ برای بیت کوین یک سال بی نظیر بود. قیمت این ارز رمزنگاری چهار برابر شد، در حالی که سرمایه گذارانی که با تاخیر وارد بازار این ارز شده اند به خاطر از دست دادن موقعیت های سودآوری افسوس می خورند. با این اوصاف، وارن بافت (مشهورترین سرمایه گذار در جهان) درباره بیت کوین چه نظری دارد؟

اگر به حرف این میلیاردر گوش دهید، ارز رمزنگاری ممکن است فرصت مالی بزرگی نباشد که آرزوی آن را داشته اید و اگر می خواهید پول نقد خود را وارد این بازار کنید، تنها راه کسب بازده چشمگیر نیست.

در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که وارن بافت چگونه سهام خود را انتخاب می کند و چرا او از ارز رمزنگاری متنفر است.

چرا وارن بافت ارز رمزنگاری را جدی نمی گیرد؟

مدیر عامل شرکت برکشایر هاتاوی جلوی احساسات خود را نمی گیرد. او در سال ۲۰۲۰ به سی ان بی سی گفت:

من هیچی بیت کوین ندارم. من هیچ ارز رمزنگاری ندارم و هرگز هم نخواهم داشت.

در اینجا به سه دلیل که چرا وارن بافت به بازار ارز رمزنگاری وارد نخواهد شد، اشاره می شود.

ارز رمزنگاری هیچ ارزش منحصر به فردی ندارد

این سرمایه گذار میلیاردر، بیت کوین را دوست ندارد. چون آن را یک دارایی غیر مولد می داند. اولویت بافت سهام شرکت های بزرگی است که ارزش و جریان نقدی آنها از طریق تولید کالاها حاصل می شود. او در مصاحبه ای با سی ان بی سی در سال ۲۰۲۰ گفت:

ارزهای رمزپایه ارزش واقعی ندارند. آنها مولد نیستند، نمی توانند برای شما چک ارسال کنند، هیچ کاری نمی توانند انجام دهند. آنچه شما به آن امید دارید این است که در آینده شخصی بیاید و پول بیشتری بابت آنها به شما بپردازد.

اگرچه بیت کوین به عنوان یک سیستم پرداخت، قصد ارائه ارزش واقعی داشت، اما استفاده از آن هنوز بسیار محدود است. طبق نظر بافت، ارزش بیت کوین از این خوش بینی ناشی می شود که شخصی دیگر مایل است در آینده مبلغ بیشتری نسبت به آنچه امروز پرداخت می کنید، به شما بپردازد.

بافت ارز رمزنگاری را پول به حساب نمی آورد

بیت کوین به عنوان یک دارایی قابل معامله، رونق گرفت. اما آیا سه معیار پول را دارد؟ طبق رایج ترین تعریف، پول قرار است وسیله ای برای مبادله، ذخیره با ارزش و واحد محاسبه باشد.

اما بافت بیت کوین  را “سراب” می داند. او گفت:

این ارز رمزنگاری معیارهای پول را ندارد. این یک وسیله مبادله بادوام نیست، این یک ذخیره با ارزش نیست.

وی افزود که این یک روش بسیار موثر برای انتقال پول به صورت ناشناس است. چک نیز راهی برای انتقال پول است. “آیا چک ها فقط به این دلیل که می توانند پول را انتقال دهند، ارزش خیلی زیادی دارند؟

بافت ارز رمزنگاری را درک نمی کند

بافت با انتخاب سهام شرکت ها از روی آگاهی، به یکی از موفق ترین سرمایه گذاران تاریخ تبدیل شده است. وی می گوید:

من به اندازه کافی با دارایی هایی که فکر می کنم چیزی درباره آنها می دانم، دچار مشکل می شوم. چرا باید وارد موقعیت های خرید و فروش ارزهای رمزنگاری شوم که از آنها هیچی نمی دانم.

او پس از نشست سالانه برکشایر هاتاوی در سال ۲۰۱۸ به سی ان بی سی گفت که مردم دوست دارند چشم بسته خرید کنند. این یکی دیگر از مشکل های دارایی های غیرمولد است:

اگر بیت کوین را نمی شناسید، بسیار هیجان زده خواهید شد زمانی که آن را بشناسید. اگر فقط به چیزی نگاه کنید و بگویید “این یک جادو است”، می توانید هر چیزی را که تصور کنید، به دست بیاورید.

بافت چگونه سهام های خوب را انتخاب می کند؟

بافت از استراتژی سرمایه گذاری ارزش پیروی می کند. این استراتژی مبتنی بر خرید سهام شرکت های بزرگ با قیمتی کمتر از ارزش واقعی آنها و نگه داشتن آنها برای مدت طولانی است.

برکشایر هاتاوی به دنبال سهام دو دسته از شرکت ها است: شرکت هایی که حاشیه سود خوبی دارند و شرکت هایی که محصولات منحصر به فردی تولید می کنند که به راحتی قابل جایگزینی نیستند. همانطور که وارن بافت در نامه ای به سهامداران خود گفته بود:

خرید یک شرکت فوق العاده با قیمت مناسب بهتر از خرید یک شرکت نسبتا خوب با قیمت فوق العاده است.

اما بیزاری بافت از ارز رمزنگاری به این معنی نیست که نباید بیت کوین بخرید. این میلیاردر حتی نظر خود را در مورد بخش هایی که قبلا علیه آنها صحبت کرده، تغییر داده است. او حتی در اوج حباب دات کام از خرید سهام فناوری اجتناب کرد و اکنون بزرگترین دارایی شرکت وی “اپل” است.

می توانید از امروز سرمایه گذاری خود را شروع کنید

بیت کوین تاکنون افراد زیادی را ثروتمند کرده است. این بدان معنا نیست که شما فرصت سرمایه گذاری در آن را از دست داده اید، فقط به سخنان خردمندانه بافت گوش دهید.

آیا شرکتی پیدا کرده اید که به رشد آن اعتقاد دارید؟ حتی اگر پول نقد زیادی ندارید، یک برنامه سرمایه گذاری محبوب به شما این امکان را می دهد تا سهام شرکت ها را با هزینه ای کمتر از ۱ دلار خریداری کنید.

شما می توانید در بازار سهام، قراردادهای اختیار معامله، صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) و  حتی ارزهای رمزپایه سرمایه گذاری کنید. هیچ کارمزد و کمیسیونی وجود ندارد و هنگام ثبت نام، سهم رایگانی از سهام را به حساب خود اضافه می کنید تا به شما در شروع کار کمک کند. 

یا ممکن است فقط با تغییرات اضافی و با استفاده از یک برنامه کاربردی متفاوت که خریدهای کارت اعتباری و نقدی را پشتیبانی می کند، می توانید باقیمانده پول حساب خود را سرمایه گذاری کنید و وارد شرکت ها شوید.

اگر علاقه مند به سرمایه گذاری هستید، اما می ترسید، این طبیعی است. قبل از ورود به بورس و بازار سهام حتما از مشاوران درخواست مشاوره کنید. در حال حاضر، برنامه ریزان مالی معتبری وجود دارند که به صورت آنلاین به شما در خصوص ایجاد یک برنامه سرمایه گذاری مشاوره می دهند.

منبع: وب سایت کوین سرا

نظرات کاربران