بیت کوین تحت فشار، سرمایه گذاران نگران کاهش قیمت

بازیکنان جدید به دنبال باند بیت کوین هستند، اما قیمت دارایی دیجیتال متزلزل شده است. اکنون، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد شتاب حرکتی که باعث شده بیت کوین در اوایل ماه جاری به بیش از ۴۰۰۰۰ دلار شلیک شود، شتاب خود را از دست می دهد.

بیت کوین طی ۲۴ ساعت گذشته حدود ۹٪ کاهش یافته و به ۳۱۷۰۰ دلار اخیر رسیده است و از زمان رسیدن به قله ی ۴۱،۹۶۲.۳۶ دلار در ۷ ژانویه، بیش از ۲۴٪ کاهش یافته است. براساس پیش بینی کریگ ارلام، تحلیلگر Oanda، به نظر می رسد، این قیمت، “آسیب پذیری” را پس از یک ماه خوب نشان می دهد و اگر نتواند سطح ۳۰،۰۰۰ دلار را حفظ کند، می تواند به سمت ۲۰،۰۰۰ دلار حرکت کند.

این افت حتی در حالی که بازیگران مهم مالی به ارزهای رمزنگاری شده رو می کنند، نیز ادامه داشت. طبق خبرنامه های ارائه شده در روز چهارشنبه در کمیسیون بورس و اوراق بهادار، BlackRock (ticker: BLK) ، بزرگترین مدیر دارایی جهان، به دو سرمایه خود اجازه سرمایه گذاری در معاملات آتی بیت کوین را می دهد.

و Sequoia، یک شرکت نرم افزاری و مهندسی ویرجینیا، به کارمندانش این امکان را می دهد که حقوق خود را به صورت بیت کوین دریافت کنند. (این می تواند دردسرهای مالیاتی برای کارکنانی که می خواهند فیش حقوقی خود را دریافت ایجاد کند، با توجه به اینکه پس از پرداخت مالیات بر درآمد، آنها مجبورند مالیات بیشتری را براساس هرگونه تغییر در ارزش بیت کوین پرداخت کنند.)

به نظر می رسد هیچ یک از این اعلامیه های مثبت، باعث افزایش قیمت بیت کوین نشده است. مثل همیشه، دقیقاً مشخص کردن دلیل حرکت دارایی دیجیتال، دشوار است. جانت یلن، نامزد وزیر خزانه داری در دولت بایدن، خطرات جرم و کلاهبرداری را که بیت کوین در جلسه دادرسی ایجاد می کند، ذکر کرد، اما فشار فروش با اظهار نظر وی همزمان نبود.

بورس اوراق بهادار نیز می تواند به طرزی گیج کننده حرکت کند و خبرهای به ظاهر خوب و برعکس بدست آورد. اما این نوع نوسان شدید غیر قابل توجیه در بیت کوین بسیار بیشتر مشاهده می شود، که هنوز هم تا حد زیادی روی مبادلات منظم ارزان قیمت یا بازارهای آتی با رشد سریع خارج از کشور معامله می شوند.

در هفته های اخیر، بیت کوین هنگامی که در آسیا روز است، ضعیف تر است و وقتیکه در ایالات متحده روز است، قویتر است. این نشان دهنده شکاف اشتیاق در این دو قسمت از جهان می باشد – که هر دو برای قیمت بیت کوین بسیار مهم هستند.

بیت کوین ممکن است یک دارایی بین المللی باشد، اما به صورت متفاوت معامله می شود و بسته به حوزه قضایی با مقررات مختلفی روبرو می شود، بنابراین تغییرات در تمایل محلی، می تواند قیمت ها را تحت تأثیر قرار دهد، حتی اگر بازار گسترده تر، خوش بین باشد.

فیلیپ گرادول، اقتصاددان ارشد Chainalysis، شرکتی که از اکوسیستم بیت کوین در سراسر جهان نقشه برداری کرده و می تواند حرکت ارزهای رمزنگاری شده را در زمان واقعی ردیابی کند، گفت: “جریان خالص زیادی از آسیای شرقی به آمریکای شمالی وارد شده است.”

برای درک بیت کوین، لازم است تفاوت در احساسات محلی را درک کنیم، که می تواند به این معنی باشد که دارندگان بیت کوین آمریکایی ۱۰٪ فقیرتر از زمانی که به خواب رفتند، از خواب بیدار می شوند.

گرادول گفت: “اکوسیستم آمریکای شمالی در مورد ارزهای رمزنگاری شده نسبت به سال ۲۰۱۷ بسیار بالغ شده است و همچنین استفاده از ارزهای رمزنگاری شده در شرق آسیا کمی سخت تر شده است.” “هنوز ارزهای رمزنگاری شده زیادی توسط شهروندان چینی نگهداری می شود، اما فشار بیشتری بر صرافی هایی که قصد خدمت به آنها را دارند وجود دارد. از نظر فنی، آنها هنوز مجاز به کار در سرزمین اصلی نیستند. آنها این کار را می کنند، اما یک نوع مقابله با آن وجود دارد. همچنین شما سود کمتری از ژاپن و کره جنوبی نسبت به سال ۲۰۱۷ داشته اید. افرادی که در آن زمان بیت کوین خریداری کرده اند تمایل به فروش آن دارند.”

بنابراین حتی اگر سرمایه گذاران آسیایی نسبت به بیت کوین مشتاق باشند، اگر از توانایی خود در تبدیل به پول کردن در برابر قوانین سختگیرانه دولت نگران باشند، انگیزه هایی برای فروش دارند.

گرادول می گوید که رشد ۶۰۰ درصدی بیت کوین در سال ۲۰۲۰ ارتباط زیادی با عرضه و تقاضا داشت. سرمایه گذاران بزرگ مقدار عظیمی از بیت کوین را بین مارس و ژوئن خریداری کرده اند، با ثبت تعداد خرید به ارزش حداقل ۱ میلیون دلار – ۸۴ درصد بیشتر از آنچه در سال ۲۰۱۷ در طی حالت صعودی (گاوی)، خریداری شده است. برخی از این سرمایه گذاران می گویند که آنها بیت کوین را خریداری کرده اند زیرا با توجه به اینکه دولت، هزینه های زیادی را صرف تلاش های محرک کرده است، بیشتر نسبت به تورم در ایالات متحده نگران می شوند.

عرضه بیت کوین محدود است و فقط ۶.۲۵ بیت کوین جدید – یا تقریباً ۲۰۰۰۰۰ دلار با قیمت های فعلی – تقریباً در هر ۱۰ دقیقه ایجاد می شود. بنابراین وقتی سرمایه گذاران بزرگ وارد بازار می شوند باید فروشنده های مشتاق پیدا کنند و ممکن است مجبور شوند هزینه خرید آن را به طور کامل بپردازند.

از نظر تئوری، تقاضای مداوم در حال افزایش، با توجه به محدودیت های عرضه، به راحتی باعث افزایش قیمت می شود. اما بیت کوین یک معامله جنبشی است که می تواند با عجله چرخش کند. هنگامی که قیمت، شروع به کاهش می کند اغلب، عجله برای خروج وجود دارد، زیرا فروشندگان می ترسند که – مانند سال ۲۰۱۷ – برای مدتی قادر به فروش با این قیمت ها نباشند.

گرادول گفت: “چیزی که جالب است این است که وقتی تقاضا ناگهان کاهش می یابد، همیشه عجله برای فروش وجود دارد.” “از آنجا که مردم می روند، خوب، من نمی دانم چه زمانی قیمت به این سطح برمی گردد.”

او می گوید شواهدی وجود دارد که دارندگان اخیر بیت کوین، تمایل بیشتری به فروش، در چند هفته گذشته دارند. “به معنای واقعی کلمه در هفته گذشته یا قبلتر، تعداد بیت کوین هایی که در حال حرکت بودند و کمتر از یک ماه نگه داشته شده اند اما ۲۵٪ یا بیشتر سود داشته اند، به سطوح بسیار بالایی رسیده اند. بنابراین بسیاری از افراد اخیراً بیت کوین را خریداری کرده اند، آنها از افزایش قیمت، بسیار خوب بهره برده اند و شروع به انتقال آن کرده اند. و وقتی آن را جابجا می کنند، تمایل به فروش وجود دارد. این شروع تحت فشار قرار دادن است.”

معامله گران ممکن است در مورد اینکه بیت کوین چقدر توسط هایپ وFOMO (ترس از دست دادن) هدایت شده است، استرس داشته باشند. بانک آمریکا این هفته یک نظرسنجی جهانی منتشر کرد که نشان می دهد مشتریان معتقدند که بیت کوین اکنون شلوغ ترین تجارت در بازار است – حتی بیشتر از سهام فناوری.

این مسائل فنی و احساسی، می تواند تجارت بیت کوین را با توجه به وجود اخبار روز به روز در این بخش، دشوار کند. مومنتوم، پویایی بازار و تغییرات منطقه ای، اغلب اوقات مسائل را بهتر توضیح می دهند.

نظرات کاربران