شهروند دیجیتال امارات در ۲۰۲۱ / دسترسی به خدمات آنلاین با هویت ملی امارات

کاربران اماراتی به‌سادگی با پلتفرم UAE Pass و با استفاده از دوربین گوشی، احراز هویت شده و شش هزار سرویس را از ۱۳۰ آژانس دولتی و خصوصی امارات دریافت می‌کنند.

اخیراً افزایش تقاضا برای انجام امور شهروندان به‌صورت غیرحضوری باعث شده تا سامانه‌های ملی احراز هویت دیجیتال در دنیا توسط دولت‌ها ایجاد شوند. شرایط بهداشتی حاکم بر جوامع نیز در افزایش انجام امور به‌صورت غیرحضوری و دیجیتال تأثیر بسزایی داشته است. اما از میان روش‌های متعدد، تشخیص بیومتریک چهره برای احراز هویت دیجیتال کاربران طرفداران زیادی دارد. دلیل این امر نیز غیرحضوری‌بودن تمام فرایند احراز هویت با بیومتریک چهره نسبت به سایر روش‌های احراز هویت است. امارات متحده عربی یکی از کشورهایی است که ایجاد سامانه ملی UAE Pass در آن، شهروندان را از حضور فیزیکی در محل ارائه خدمات دولتی و خصوصی بی‌نیاز کرده است.


راه‌اندازی اولیه UAE PASS با احراز هویت حضوری


در اکتبر ۲۰۱۷، Smart Dubai یک تفاهم نامه با سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از راه دور (TRA) امضا کرد تا یک هویت دیجیتالی قابل اعتماد ایجاد کند. UAE PASS یک راه حل هویت دیجیتالی در امارات و معادل آنلاین هویت واقعی یک شخص است و عمدتا برای شناسایی غیرحضوری شهروندان قبل از استفاده از هرگونه سرویس آنلاین استفاده می‌شود.

ساکنان امارات متحده عربی اکنون می‌توانند از تشخیص چهره برای دسترسی از راه دور به خدمات مختلف دولتی استفاده کنند. برای این منظور، این کشور اکنون یک سیستم احراز هویت را فعال کرده است که به ساکنان اجازه می‌دهد چهره خود را به شناسه دیجیتالی UAE Pass خود پیوند دهند. پس از ثبت نام، شهروندان قادر خواهند بود از چهره خود برای تایید هویت در تعاملات آنلاین استفاده کنند و دیگر نیازی به حضور در یک مرکز خدمات فیزیکی برای استفاده از برنامه‌های دولتی ندارند. در این راستا، بیش از ۱۳۰ سازمان دولتی و نهاد خصوصی در حال حاضر از UAE Pass پشتیبانی می‌کنند.

برنامه ملی شناسه دیجیتال UAE Pass تحت هدایت اداره فدرال هویت و شهروندی امارات متحده عربی فعالیت می‌کند و با همکاری تعدادی از ذینفعان مختلف فناوری و خدمات اجرا می‌شود.


افزودن بیومتریک چهره و احراز هویت آنلاین


اخیرا در آوریل ۲۰۲۱، علاوه بر کیوسک‌های فیزیکی و دفاتر پیشخوان، امکان احراز هویت به صورت اینترنتی فراهم شد. بدین ترتیب مهمترین نقطه ضعف سامانه UAE PASS یعنی نیاز به مراجعه حضوری برای ثبت نام اولیه برطرف شد. با راه اندازی بیومتریک چهره امکان تایید حساب کاربری به صورت آنلاین فراهم می‌شود. به نحوی که برای اولین بار دولت امارات می‌تواند ادعا کند که سیستم هویت دیجیتال را به صورت واقعی و کامل پیاده سازی کرده‌اند.

کاربران اماراتی به سادگی با پلتفرم UAE Pass و با استفاده از دوربین گوشی‌های هوشمند، چهره خود را اسکن کرده و ۶،۰۰۰ سرویس را از ۱۳۰ آژانس دولتی و خصوصی دریافت می‌کنند. یک شهروند اماراتی می‌تواند گذرنامه دیجیتالی خود را با بیومتریک چهره در پنج دقیقه از طریق برنامه تلفن همراه بدون نیاز به مراجعه به مرکز خدمات به روز کند. با ثبت ۱.۳۸ میلیون شهروند اماراتی و تایید هویت ۶۲۸ هزار نفر در برنامه UAE Pass، دولت امیدوار است که تشخیص چهره را به عنوان موتور محرک تحول دیجیتالی در بخش‌های عمومی و خصوصی تبدیل کند.


بهره‌گیری از امضای دیجیتال


UAE PASS اولین هویت دیجیتالی ملی برای همه شهروندان، ساکنان و گردشگران است که به شما امکان می‌دهد اسناد را به صورت دیجیتالی در دو سطح کاربری امضا کنید. امضای UAE PASS از نظر قانونی لازم الاجرا است و برای امضای کتبی اسناد نیز معتبر است. کل زیرساخت UAE PASS یک محیط امن با اقدامات امنیتی مختلف برای حفاظت از هویت و امضای فرد است. استفاده از تکنولوژی امضای دیجیتال، کاربر را از مراجعه حضوری به منظور تایید هرگونه سندی بی نیاز می‌کند.

اسنادی که می‌توانید با استفاده از UAE PASS امضا کنید:

  1. خرید و فروش
    • قراردادهای خرید و فروش
    • سفارشات خرید و فروش
    • فاکتورها
    • توافق نامه شراکت
  2. حقوقی
    • صنعت خاص
    • توافقات
    • اسناد حقوقی
  3. منابع انسانی
    • اسناد و مدارک
    • قراردادهای فروشنده
    • اسناد زنده
  4. عملیات
    • دستورات کاری
    • موافقت نامه های چند حزبی
    • اسناد مالی

امضای اسناد به صورت غیرحضوری با امضای دیجیتال مزایای قابل توجه و مهمی نسبت به امضای دستی و حضوری دارد.

مزایای استفاده از امضای دیجیتال:

  • فرایند امضای دیجیتال از طریق اینترنت با سرعت و کارایی بالا انجام می‌پذیرد.
  • نیاز به امکانات ذخیره سازی را کاهش می‌دهد و از امنیت بیشتری برخوردار است.
  • سرعت این خدمات بسیار زیاد است.
  • استفاده از امضای دیجیتال آسان است. این فرایند امکان امضای چندین سند را همزمان با بستر مناسب فراهم می‌کند
  • خطای انسانی به دلیل عدم دخالت اپراتور انسانی در این فرایند کاهش پیدا می‌کند

نحوه ثبت نام و احراز هویت در UAE Pass


در اولین مرحله ثبت نام و استفاده از خدمات UAE Pass، کارت شناسایی ملی کاربر توسط اپلیکیشن اسکن شده و اصالت آن تایید می‌گردد. به این منظور، در مرحله اول لازم است کاربر کارت شناسایی خود را در مقابل دوربین گوشی خود قرار دهد تا اپلیکیشن UAE Pass اطلاعات موجود در کارت را خوانده و اصالت اطلاعات و کارت شناسایی را تایید کند. سپس اطلاعات تماس مانند شماره تلفن و ایمیل بررسی و تایید می‌شود. پروسه تایید شماره تماس و ایمیل از طریق کد یکبار مصرف (OTP) انجام می‌گیرد.

در مرحله آخر ۳ روش برای احراز هویت و تایید نهایی حساب کاربری موجود است:

  1. مراجعه به کیوسک‌های فیزیکی و احراز هویت با اثر انگشت
  2. مراجعه به دفاتر پیشخوان و احراز هویت سنتی
  3. ضبط ویدیو سلفی با دوربین گوشی و احراز هویت با بیومتریک چهره

بین این ۳ روش، تنها روش بیومتریک چهره نیاز به حضور فیزیکی ندارد. با استفاده از تلفن همراه کاربر، یک ویدیوی سلفی از وی گرفته شده و بیومتریک چهره کاربر و همچنین زنده بودن تصویر کاربر توسط اپلیکیشن UAE Pass بررسی می‌شود.

با استفاده از تشخیص چهره بیومتریک در برنامه شناسه دیجیتال UAE Pass، یک حساب در کمتر از پنج دقیقه بدون نیاز به مراجعه به مراکز خدمات دولتی ایجاد و تایید می‌شود و مراحل ثبت نام ۲۰ دقیقه به طول می‌انجامد. اخذ ویدیوی سلفی از چهره کاربر هم با گوشی هوشمند خود کاربر انجام می‌پذیرد و هم به وسیله کیوسک‌های تعبیه شده در سطح شهر امکان پذیر است. دولت کیوسک‌هایی را برای این امر در مکان‌های خاصی از معابر تعبیه کرده که کاربران با مراجعه به محل مورد نظر می‌توانند فرایند تشخیص و تایید چهره را به وسیله آنها را به صورت حضوری به انجام برسانند.

واضح است که احراز هویت با بیومتریک چهره از طریق گوشی هوشمند کاربر بهتر از انجام این فرایند با استفاده از کیوسک‌های تعبیه شده در سطح شهر است.. زیرا استفاده از کیوسک‌های احراز هویت، معایب احراز هویت حضوری را با خود به همراه دارد. مزایای احراز هویت با گوشی هوشمند نسبت به کیوسک‌های احراز هویت UAE Pass عبارتند از:

  • فرآیند کاملا آنلاین

برخلاف کیوسک‌های فیزیکی، بیومتریک چهره با دوربین گوشی به هیچ عنوان شامل فرآیند فیزیکی نیست. بدین ترتیب تمام فرآیند ثبت نام به صورت آنلاین قابل انجام است و نیازی به مراجعه حضوری ندارد

  • سرعت بیشتر

سرعت فرایند احراز هویت با استفاده از کیوسک‌ها نسبت به گوشی هوشمند زمان بیشتری نیاز دارد. این امر باعث هدر رفت زمان کاربران و معطلی آن‌ها می‌شود. زیرا برای مراجعه به کیوسک‌ها به صورت حضوری زمان کاربر به خاطر حضور فیزیکی هدر خواهد رفت.

  • صرفه جویی در هزینه

استفاده از گوشی هوشمند به جای کیوسک‌ها، هزینه‌های اضافی شهروندان را بسیار کاهش می‌دهد. زیرا بدون هیچ هزینه ای برای حضور در محل کیوسک می‌توان از هر نقطه در خانه یا محل کار این فرایند را انجام داد.

  • دسترسی بیشتر

گوشی‌های هوشمند همواره در دسترس کاربران و شهروندان قرار دارند. این در حالیست که برای استفاده از کیوسک‌های احراز هویت باید در محل کیوسک حضور فیزیکی داشت. بدیهی است که حضور فیزیکی در ساعاتی از شبانه روز و یا در شرایط خاص مانند بیماری برای کاربران سخت و یا غیرممکن است..


راهکار احراز هویت بیومتریک و امضای دیجیتال بانک آیدی


شرکت بانک آیدی، محصول همکاری شرکت خدمات انفورماتیک بانک مرکزی و شرکت یوآیدی است که سرویس جامع احراز هویت با بیومتریک چهره و امضای دیجیتال را در راهکار خود مجتمع کرده است. این راهکار به منظور احراز هویت دقیق آنلاین و امضای اسناد به صورت غیرحضوری ارائه شده است. راهکار بانک آیدی کاربران را قادر می‌سازد تا بدون مراجعه به بانک، کلیه امور بانکی خود را به صورت غیرحضوری و با استفاده از سرویس احراز، تایید هویت و امضای دیجیتال بانک آیدی انجام دهند.

در واقع مشابه با سامانه UAE PASS، بانک آیدی ارائه دهنده زیرساخت لازم برای ارائه خدمات کاملا اینترنتی است.. بدین ترتیب کاربران بانک آیدی با ثبت نام و تایید هویت به صورت آنلاین می‌توانند امضای الکترونیکی دریافت کنند و با این روش دیگر نیاز به مراجعه فیزیکی ندارند.

منبع : وب سایت راه پرداخت

نظرات کاربران