همه چیز درباره بیت کوین

بیت کوین

بیت کوین (Bitcoin/BTC)

بیت کوین چیست؟

بیت کوین (بیتکوین یا Bitcoin) اولین رمزارز (Cryptocurrency یا Crypto) در دنیای پول دیجیتال می باشد. این واحد پولی جدید که در سال ۲۰۰۹ به بازار معرفی شد انقلابی در عرصه نظام بانکی غیر متمرکز ایجاد کرد. اگر می خواهید وارد بازار رمزازرها و ارزدیجیتال شوید پیشنهاد می کنیم پیش از هر چیز از سازوکار این نظام مالی جدید آشنا شوید. برای همین ما تلاش کردیم همه آنچه برای آشنایی با رمزارزها برای ورود به این بازار نیاز هست به زبان ساده برای شما بیان کنیم. با معرفی بیت کوین به عنوان یه نظام پرداخت غیر متمرکز بر اساس بلاکچین (زنجیره بلوکی یا Blockchain) انتقال پول بروی یک بستر امن، غیر متمرکز و رمزنگاری شده میسر شد. از سال ۲۰۰۹ تا به امروز بیت کوین تغییرات بسیار زیادی را شاهد بوده است. شاید کمتر کسی باور می کرد یک واحد پولی غیر رسمی جدید که نزدیک به یک دهه پیش معرفی شده این چنین دنیای مبادلات مالی را متحول کند.

قیمت بیت کوین

هر چند معرفی بیت کوین در سال ۲۰۰۹ معرفی شد اما برای اولین بار در جولای ۲۰۱۰ بود که خرید و فروش بیت کوین آغاز شد. شاید برای شما هم جالب باشد که اولین تراکنش بیت کوین به قیمت ۰.۰۰۰۸ دلار به ازای هر واحد بیت کوین انجام شد و با اینکه تا پایان همان ماه با رشد خیره کننده صد برابری به قمیت ۰.۰۸ دلار رسید اما تا ۳ سال بعد که قیمت آن به ۲۵۰ دلار جهش یافت نوسان قیمت چندانی نداشت. پس از آن اما فراز و فرودهای این رمزازر بود که دنیای جدیدی را به روی مبادله کنندگان گشود. در پایان سال ۲۰۱۳ بیت کوین رکورد جدیدی از خود به جای گذاشت و به ۱,۱۶۴ دلار رسید. اما این رشد خیره کننده به زودی با سقوط قیمت و رکود در ارزش بیت کوین همراه شد به نحوی که تا سال ۲۰۱۵ قیمت آن به ۲۴۵ دلار رسیده بود. اما این تازه شروع داستان بود. اول ژانویه ۲۰۱۶ آغازی بر رشد خیره کننده قیمت بیت کوین بود که رشدی حدود ۱۲۱٪‌طی آن سال را شاهد بود و قیمت بیت کوین از ۴۳۳ دلار به ۹۵۹ دلار رسید.

 

طی دو سال آتی بیت کوین نوسانات قیمت عجیبی را تجربه کرد. رسیدن قیمت به بیش از ۱۸ هزار دلار در دسامبر ۲۰۱۸ نقطه عطفی در قیمت معاملات بیت کوین بود. نوسانات قیمت بیت کوین مبادله کنندگان بیشتری را به بازار رمزارز وارد کرده بود که همین موضوع در کنار اضافه شدن پروژه ها و ارزهای دیگر خود به پاشنه آشیل بیت کوین طی دو سال آتی تبدیل شد. دو سالی که با کاهش شدید قیمت از قله ۱۸ هزار دلاری و سقوط به کانال ۳ هزار دلار همراه بود.

 

اما سال ۲۰۲۰ نقطه عطفی تازه در قمیت بیت کوین به شمار می رود. افزایش قیمت به کانال ۶ هزار دلاری و بازگشت مجدد به حدود ۴ هزار دلار کمک بزرگی به جمع آوری بیشتر بیت کوین توسط مبادله کنندگان کلان کرد و همین موضوع به سوختی برای پرواز بیت کوین در سال ۲۰۲۰ بدل گشت. علی رقم نوسانات شدید قیمت در سال ۲۰۲۰ بیت کوین در ماه رکوردهای جدیدی از خود به جای می گذاشت به نحوی که این سال را با قیمت حیرت آور ۲۹,۴۰۲ دلاری به پایان برد. قیمتی که شاید در برابر آنچه بیت کوین در سال ۲۰۲۱ به خود می دید به یک بازیچه شبیه باشد. به نظر می رسد سال ۲۰۲۱ سال بیت کوین باشد. رسیدن به رکورد جدید قیمت در آوریل ۲۰۲۱ با قیمت بیش از ۶۳هزار دلار و پیش بینی هایی در مورد افزایش قیمت حدی بالاتر از سقف ۱۰۰هزار دلاری سال نوید بخش سال فوق العاده ای برای دارندگان بیت کوین به حساب می آید.

ارزش گذاری بیت کوین

شاید برای شما جالب باشد دارایی که طی حدود ۱۲ سال از قیمت ۸ صدم سنت (۸ ده هزارم دلار) به بیش از ۶۰ هزار دلار رسیده باشد اصلا چگونه ارزش گذاری و مبادله می شود. مگر چند نفر توان خرید و فروش دارایی با ارزش بیش از ۵۰ هزار دلار را دارند؟ اینجا است که معجزه ارز دیجیتال و تفاوت آن با ارزهای رایج مشخص می شود. بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتال این امکان را دارد که در قطعاتی با ارزشی معادل یک صدهزارم مبادله شود. این بدین معنی است که شما می توانید حداقل مقدار یک صدهزارم بیت کوین را مبادله کنید و دارایی خود را افزایش دهید. هر یک صد هزارم بیت کوین معادل یک ساتوشی است که به نام مستعار فرد (یا گروهی) که برای اولین بار با انتشار ورقه سفید (White Paper) بیت کوین را به دنیا معرفی کرد یعنی ساتوشی ناکاموتو نام گذاری شده است. بنابراین شما می توانید به راحتی هر تعداد ساتوشی را در بستر مبادلاتی بیت کوین مبادله کنید بدون اینکه لازم باشد حتی چیزی نزدیک به قیمت یک بیت کوین دارایی داشته باشید.

مبادله بیت کوین

اگر به دنبال خرید و فروش بیت کوین هستید یکی از سوالات مهم این است که اصلا از کجا می توان بیت کوین خرید؟ آیا می توان با ریال هم بیت کوین خرید یا حتما باید مثل بسیاری از سرویس های بین المللی به خدمات بانکی بین المللی دسترسی داشته باشیم. جواب سوال در وهله اول بسیار ساده است. برای خرید بیت کوین مثل هر ارز دیگری به صرافی نیاز دارید و خوشبختانه به راحتی می توانید به صرافی های دیجیتال دسترسی داشته باشید. خبر خوب اینکه تعداد زیادی صرافی دیجیتال داخلی در دستر شماست تا به راحتی با حساب بانکی ریالی خود اقدام به خرید بیت کوین نمایید. همینجا بهتر است که یک موضوع مهم را هم روشن کنیم. خرید ارز دیجیتال نیاز به دو عامل مهم دارد، صرافی دیجیتال و کیف پول دیجیتال. صرافی دیجیتال جایی است که برای تبدیل ارز به آنجا مراجعه می کنید و کیف پول دیجیتال جایی است که ارز خریداری شده را در آن ذخیره می کنید. برای آشنایی بیشتر پیشنهاد می کنیم مطالب اختصاصی بیت نبض درباره صرافی دیجیتال و کیف پول دیجیتال را مطالعه کنید تا با ویژگی های هر یک و موارد مهمی که برای انتخاب هر کدام باید مد نظر قرار دهید آشنا شوید.

bitcoin
Bitcoin (BTC)
Rank: 1
$ ۶۳,۱۰۶.۹۱
Price (BTC)
Ƀ۱.۰۰۰۰۰۰۰۰
Marketcap
$ ۱.۲۴ T
Volume
$ ۶۷.۵۰ B
۲۴h Change
۷.۱۶%
Total Supply
۲۱.۰۰ M BTC

قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال
#CoinPriceVolume (24h)ChangeLast 24hPrice (BTC)
۱
bitcoin
Bitcoin
BTC
$ ۶۳,۱۰۶.۹۱$ ۶۷.۵۰ B۷.۱۶%Ƀ ۱.۰۰۰۰۰۰۰۰
۲
ethereum
Ethereum
ETH
$ ۳,۲۲۶.۸۶$ ۳۱.۱۹ B۹.۷۷%Ƀ ۰.۰۵۱۱۳۳۰۰
۳
tether
Tether
USDT
$ ۱.۰۰$ ۱۱۶.۶۳ B۰.۱۴%Ƀ ۰.۰۰۰۰۱۶۰۰
۱۴
polkadot
Polkadot
DOT
$ ۸.۹۰$ ۵۷۴.۱۵ M۱۲.۸۴%Ƀ ۰.۰۰۰۱۴۱۰۰
۹
cardano
Cardano
ADA
$ ۰.۶۰۳۷۱۱$ ۹۸۷.۳۱ M۱۰.۹۱%Ƀ ۰.۰۰۰۰۱۰۰۰
[custom-twitter-feeds]

بیت کوین (‌Bitcoin)

bitcoin
Bitcoin (BTC)
Rank: 1
$ ۶۳,۱۰۶.۹۱
Price (BTC)
Ƀ۱.۰۰۰۰۰۰۰۰
Marketcap
$ ۱.۲۴ T
Volume
$ ۶۷.۵۰ B
۲۴h Change
۷.۱۶%
Total Supply
۲۱.۰۰ M BTC

قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال
#CoinPriceVolume (24h)ChangeLast 24hPrice (BTC)
۱
bitcoin
Bitcoin
BTC
$ ۶۳,۱۰۶.۹۱$ ۶۷.۵۰ B۷.۱۶%Ƀ ۱.۰۰۰۰۰۰۰۰
۲
ethereum
Ethereum
ETH
$ ۳,۲۲۶.۸۶$ ۳۱.۱۹ B۹.۷۷%Ƀ ۰.۰۵۱۱۳۳۰۰
۳
tether
Tether
USDT
$ ۱.۰۰$ ۱۱۶.۶۳ B۰.۱۴%Ƀ ۰.۰۰۰۰۱۶۰۰
۱۴
polkadot
Polkadot
DOT
$ ۸.۹۰$ ۵۷۴.۱۵ M۱۲.۸۴%Ƀ ۰.۰۰۰۱۴۱۰۰
۹
cardano
Cardano
ADA
$ ۰.۶۰۳۷۱۱$ ۹۸۷.۳۱ M۱۰.۹۱%Ƀ ۰.۰۰۰۰۱۰۰۰
[custom-twitter-feeds]

آخرین اخبار بیت کوین