پنج ارز دیجیتالی که معامله‌گران در این هفته باید زیر نظر بگیرند

تثبیت قیمت بیت کوین در نزدیکی ۵۰,۰۰۰ دلار می‌تواند خریداران بیشتری به‌سمت بازار ارزهایی نظیر کاردانو، لونا، وی چین و تزوس بکشاند.

به گزارش کوین تلگراف، سه روز پیش جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فدرال رزرو، اعلام کرد که بانک مرکزی آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی خرید ماهیانه ۱۲۰ میلیارد دلاری اوراق قرضه خود را کاهش خواهد داد. او در ادامه عنوان کرد که افزایش نرخ بهره تا زمانی که بازار کار و تورم بتوانند با موفقیت آزمایش‌های پیش روی خود را پشت سر بگذارند، ادامه خواهد یافت.

پس از صحبت‌های پاول شاخص دلار سقوط کرد و شاخص S&P500 به اوج تاریخی تازه‌ای رسید. قیمت بیت کوین هم طی ۱ ساعت پس از اظهارات پاول چیزی در حدود ۱,۵۰۰ دلار رشد کرد. این مسئله نشان می‌دهد که مشترکان بازارهای مختلف صحبت‌های پاول را تا حدی زیاده‌روی می‌دانند.

بلاتکلیفی بیت کوین در نزدیکی ۵۰,۰۰۰ دلار باعث شده است تا تحلیل‌گران در کوتاه‌مدت نظراتی متفاوت و تا حدی ضدونقیض داشته باشند. رایان کلارک (Ryan Clark)، معامله‌گر بازار، معتقد است که فاز تثبیت قیمت فعلی بیت کوین مشابه ماه دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۹۹) و زمانی است که قیمت بیت کوین در محدوده ۲۴,۰۰۰ دلار قرار داشت. کلارک از احتمال اصلاح قیمت و رسیدن به بازه‌ای بین ۳۹,۰۰۰ تا ۴۲,۰۰۰ دلار تا ماه سپتامبر صحبت می‌کند.

بیت کوین (BTC)

قیمت بیت کوین روز جمعه از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA20) در محدوده ۴۶,۸۲۳ دلار احیا شد، ولی خریداران نتوانستند قیمت را به بالای ناحیه مقاومتی ۵۰,۰۰۰ تا ۵۰,۵۰۰ دلار برسانند. این موضوع نشان می‌دهد که فروشندگان هنوز تسلیم نشده‌اند.

نمودار قیمت بیت کوین
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

در صورتی که قیمت از سطوح فعلی سقوط کند و به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، بیانگر آن است که معامله‌گران کوتاه‌مدت به‌دنبال برداشت سود خود از بازار هستند. این موضوع می‌تواند باعث کاهش قیمت تا ۴۳,۹۲۷ دلار شود. پس از این ناحیه ممکن است بیت کوین به ۴۲,۴۵۱ دلار هم برسد.

در صورت احیای قیمت از این ناحیه، ممکن است طی چند روز پس از آن شاهد تثبیت بین ناحیه ۴۲,۴۵۱ تا ۵۰,۵۰۰ دلار باشیم.

به‌علاوه، اگر قیمت بیت کوین از سطوح فعلی یا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه احیا شود، خریداران تلاش خواهند کرد قیمت را به ناحیه مقاومتی پیش رو برسانند. اگر آنها در انجام این کار موفق شوند، راه برای رسیدن به ۶۰,۰۰۰ دلار باز می‌شود.

نمودار قیمت بیت کوین
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

در تایم فریم ۴ ساعته، میانگین‌های متحرک صاف شده‌اند و شاخص قدرت نسبی (RSI) به محدوده میانی رسیده است؛ این وضعیت نشان می‌دهد که در کوتاه‌مدت می‌توان منتظر نوسانات عرضی بود. ممکن است مدتی قیمت بیت کوین ۴۶,۲۰۰ تا ۴۹,۵۰۰ دلار گیر بیفتد.

اگر خریداران بتوانند قیمت را به بالای ۴۹,۵۰۰ دلار برسانند، هدف بعدی مقاومت ۵۰,۵۰۰ دلاری خواهد بود. شکسته‌شدن این مقاومت می‌تواند آغازکننده یک روند صعودی دیگر باشد. در سوی دیگر، سقوط به زیر ۴۶,۲۰۰ دلار، ممکن است باعث کاهش تا ۴۴,۰۰۰ دلار شود.

کاردانو (ADA)

قیمت کاردانو در حال حاضر بین ۲.۴۷ تا ۲.۹۷ دلار در حال تثبیت قیمت است. قیمت روز شنبه به ۲.۴۷ دلار رسید؛ این سطح همان جایی است که کاردانو پیش‌تر از آنجا احیا شده بود. احیای قیمت در روز جمعه نشان می‌دهد که خریداران این سطح را به یک حمایت تبدیل کرده‌اند.

نمودار قیمت کاردانو
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

تثبیت قیمت در محدوده اوج تاریخی، نشانه‌ای مثبت است و نشان می‌دهد که معامله‌گران در کف اقدام به خرید می‌کنند. هر دو میانگین متحرک شیبی صعودی دارند و شاخص قدرت نسبی هم در نزدیکی محدوده اشباع خرید است؛ این یعنی صعود ساده‌ترین مسیر پیش روی کاردانو است.

اگر خریداران قیمت را به بالای مقاومت روانی ۳ دلاری برسانند، کاردانو می‌تواند روند صعودی خود را ادامه دهد. هدف بعدی در این روند ۳.۵ دلار خواهد بود.

در سوی دیگر، اگر قیمت از بازه ۲.۹۷ تا ۳ دلار سقوط کند، این احتمال وجود دارد که طی چند روز آینده شاهد نوسانات عرضی باشیم. شکسته‌شدن حمایت و بسته‌شدن آن زیر ۲.۴۷ دلار نشان می‌دهد که روند صعودی تضعیف شده است.

نمودار قیمت کاردانو
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

در تایم فریم ۴ ساعته، شاخص قدرت نسبی واگرایی منفی ثبت کرده است که نشان می‌دهد ممکن است در آینده شاهد کندترشدن شتاب قیمت باشیم. اگر فروشندگان قیمت را به زیر میانگین متحرک ساده ۵۰ دوره‌ای (SMA50) برسانند، احتمال سقوط تا ۲.۴۷ دلار وجود دارد.

احیای قوی قیمت از این ناحیه ممکن است باعث نوسانات عرضیِ چند روزه بین ۲.۴۷ تا ۲.۹۷ دلار شود. فروشندگان تلاش خواهند کرد قیمت را به زیر ۲.۴۷ و ۲.۳۱ دلار برسانند تا بتوانند دست بالاتر در بازار را در اختیار بگیرند. از سوی دیگر، اگر خریداران بتوانند قیمت را بالای ۲.۹۷ تثبیت کنند، می‌توان نسبت به از سر گیری روند صعودی امیدوار بود.

لونا (LUNA)

قیمت لونا، توکن پروتکل ترا، روند صعودی پر قدرتی را تجربه می‌کند. پس از چند روز تثبیت قیمت، این ارز دیجیتال روز جمعه از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۲۶.۴۲ دلار احیای قیمت خود را آغاز کرد که نشان می‌دهد احساسات حاکم بر بازار صعودی است.

نمودار قیمت لونا
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

میانگین‌های متحرک شیبی صعودی دارند و شاخص قدرت نسبی در محدوده اشباع خرید است که نشان می‌دهد دست بالاتر از آن خریداران است. ۴۳ دلار اولین هدف پیش روی خریداران است. در صورت عبور از این سطح، هدف بعدی ۵۰ دلار خواهد بود.

این در حالی است که شادو بلند کندل دیروز نشان می‌دهد که فروشندگان با قدرت در حال دفاع از مقاومت پیش رو هستند. اگر فروشندگان قیمت را به زیر ۳۲ دلار برسانند، احتمال سقوط تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه وجود دارد.

این میانگین متحرک یک سطح پراهمیت برای خریداران است. احیای قوی قیمت از این سطح بیانگر آن خواهد بود که روند صعودی دست‌نخورده باقی مانده است. از سوی دیگر، شکسته‌شدن قیمت به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه نشان‌دهنده آن است که شتاب صعودی ضعیف شده است.

نمودار قیمت ولونا
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

در تایم فریم ۴ ساعته شاهد تشکیل الگوی مثلث هستیم که نشان از افزایش نوسانات دارد. خریداران پیش موفق شده بودند قیمت را به بالای مثلث برسانند ولی در تثبیت آن ناکام ماندند. این موضوع نشان می‌دهد که فشار فروش در سطوح بالا زیاد است.

اگر قیمت از میانگین متحرک نمایی ۲۰ دوره‌ای احیا شود، خریداران بار دیگر تلاش خواهند کرد از سد مقاومت پیش رو عبور کنند. در صورتی که خریداران موفق به تثبیت قیمت بالای مثلث شوند، می‌توان آن را نشانه‌ای از تداوم روند نزولی دانست. هدف این الگو ۴۶.۹۵ دلار است.

از سوی دیگر، اگر قیمت به زیر میانگین‌های متحرک برسد، احتمال سقوط تا خط حمایت مثلث وجود دارد. شکسته‌شدن این حمایت بیانگر آن است که فروشندگان بر خریداران چیره شده‌اند. در این صورت ممکن است قیمت لونا به ناحیه حمایتی ۲۲.۴ تا ۲۰.۸۱ دلار سقوط کند.

وی چین (VET)

پس از احیای گسترده قیمت وی چین از ۰.۰۵ دلار که ماه گذشته شاهد آن بودیم، این ارز دیجیتال یک الگوی پرچم را تشکیل داده است. در صورتی که قیمت به زیر این الگو سقوط کند، پرچم تکمیل می‌شود.

نمودار قیمت وی چین
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۰.۱۱ دلار صاف شده است و شاخص قدرت نسبی هم در محدوده‌ای نزدیک به نقطه میانی قرار دارد که نشان می‌دهد میان عرضه و تقاضا توازن برقرار است. شکسته‌شدن قیمت و بسته‌شدن آن بالای خط مقاومت پرچم بیانگر آن است که حرکت روبه‌بالا ادامه‌دار خواهد بود.

اولین هدف قیمت در روند صعودی ۰.۱۶ دلار خواهد بود و اگر این مقاومت شکسته شود، احتمال افزایش قیمت وی چین و رسیدن به ۰.۱۹ دلار وجود دارد.

در سوی دیگر، اگر قیمت به زیر حمایت پرچم سقوط کند، سناریوی صعودی باطل می‌شود. در این صورت احتمال سقوط به زیر میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در ۰.۰۹ دلار وجود دارد.

نمودار قیمت وی چین
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

در تایم فریم ۴ ساعته، شاهد گیرافتادن قیمت بین یک مثلث هستیم. هر دو میانگین متحرک صاف شده‌اند و شاخص قدرت نسبی هم زیر محدوده میانی است. با نگاه به وضعیت این شاخص‌ها نمی‌توان جهت حرکت بازار را تعیین کرد.

احیای قیمت از خط حمایت با مقاومت سنگینی در میانگین متحرک ساده ۵۰ دوره‌ای مواجه است. اگر قیمت از سطح فعلی سقوط کند، فروشندگان به‌دنبال آن خواهند بود تا وی چین را به زیر خط حمایت بکشانند. موفقیت آنها احتمال رسیدن به ۰.۰۸۲ را بیشتر می‌کند.

در سوی دیگر، اگر خریداران بتوانند قیمت را به بالای میانگین متحرک ساده ۵۰ دوره‌ای برسانند، وی چین می‌تواند شانس خود را برای رسیدن دوباره به خط مقاومت احتمال کند. شکسته‌شدن و بسته‌شدن قیمت بالای این مقاومت نشان‌دهنده تداوم روند صعودی خواهد بود.

تزوس (XTZ)

تزوس چندی پیش الگوی کف گرد را ثبت کرد. این الگوی پس از آن ایجاد شد که قیمت بالاتر از مقاومت ۴.۴۷ دلاری بسته شد. هدف این الگو رسیدن قیمت به ۶.۵۸ دلار است.

نمودار قیمت تزوس
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

عموماً‌ پس از یک جهش، قیمت دارایی تمایل دارد به سطحی که از آنجا جهشش را آغاز کرده باز گردد. در این مورد احتمال سقوط تزوس به ۴.۴۷ دلار وجود دارد. در صورتی که خریداران بتوانند این محدوده را به حمایت تبدیل کنند، می‌توان انتظار روند صعودی تازه‌ای را داشت. میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه در ۴.۲۵ دلار شیبی رو به بالا دارد و شاخص قدرت نسبی هم در محدوده اشباع خرید است؛ این یعنی دست بالاتر در اختیار خریداران است.

در سوی دیگر، اگر قیمت تزوس از محدوده فعلی سقوط کند و به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، نشان‌دهنده آن خواهد بود که تقاضا کمتر از عرضه است. در این صورت احتمال دارد خریداران تهاجمی گرفتار تله گاوی شوند. گرفتارشدن آنها در این تله ممکن است به سقوط قیمت تا میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه در ۳.۳۱ بینجامد.

نمودار قیمت تزوس
برای مشاهده سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید

در تایم فریم ۴ ساعته، پس از افزایش شتاب صعودی قیمت، تزوس به بالای مقاومت ۴.۴۷ دلار رسید. هر دو میانگین متحرک شیبی رو به بالا دارند و شاخص قدرت نسبی هم در نزدیکی منطقه اشباع خرید است که از دست بالاتر خریداران در بازار حکایت دارد.

این احتمال وجود دارد که قیمت به ناحیه مقاومتی بین ۶.۳۱ تا ۶.۵ دلار برسد. در این محدوده فروشندگان مقاومت سنگینی را شکل داده‌اند. شکسته‌شدن و بسته‌شدن قیمت پایین میانگین متحرک نمایی ۲۰ دوره‌ای اولین نشانه از تضعیف روند صعودی خواهد بود. در این صورت ممکن است راه برای سقوط بیشتر تا ۴.۴۷ دلار باز شود.

منبع: وب سایت ارز دیجیتال

نظرات کاربران