آیا فرصت خرید بیت کوین از دست رفته است؟

این که ببینید قیمت بیت کوین افزایش یافته و فکر کنید که دیگر فرصت خرید بیت کوین را از دست داده اید، احساس بدی است. با این حال بسیاری از افراد و موسسات معتقدند که بیت کوین تازه حرکت خود را آغاز کرده است. 

چه چیزی باعث افزایش قیمت بیت کوین می شود و چطور ممکن است بتواند به بالاتر از سطح فعلی خود برسد؟ بهترین نقطه برای شروع، درک ستون فقرات و چارچوب اقتصادی بیت کوین است: عرضه و تقاضا.

عرضه و تقاضا

مشکل در پیش بینی قیمت آینده در بازار از دشواری پیش بینی عرضه و تقاضا ناشی می شود. بیت کوین از این جهت منحصر به فرد است، زیرا عرضه آن طبق یک برنامه ریزی مشخص انجام می شود. این برنامه ریزی در کد نرم افزاری آن تعبیه شده و توسط هیچ شخص یا سازمانی قابل تغییر نیست. طبق این برنامه ریزی عرضه بیت کوین هر ۴ سال به نصف کاهش می یابد که در دنیای ارزهای رمزنگاری به هاوینگ معروف است.

 اولین هاوینگ بیت کوین در سال ۲۰۱۲ اتفاق افتاد و عرضه آن از ۵۰ به ۲۵ بیت کوین در هر ۱۰ دقیقه کاهش یافت. در واقع پاداش استخراج کنندگان به ۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد. در سال ۲۰۱۶ دومین هاوینگ انجام شده و پاداش استخراج به ۱۲.۵ بیت کوین رسید. اما چهارمین هاوینگ در ماه مه سال ۲۰۲۰ رخ داد و طی آن پاداش و عرضه بیت کوین به ۶.۲۵ بیت کوین در هر ۱۰ دقیقه کاهش پیدا کرد. در حال حاضر نیز همین مقدار است. به طور خلاصه باید گفت عرضه بیت کوین با گذشت زمان کاهش می یابد.

هاوینگ بیت کوین
هاوینگ های قبلی و پیش رو بیت کوین

بیایید مکانیزم بیت کوین را با چیزی مثل قیمت اتومبیل مقایسه کنیم. اگر تقاضا برای خودرو بسیار زیاد شود، ابتدا کمبود به وجود می آید و قیمت گران خواهد شد. با این حال تولید کنندگان خودرو می توانند با تولید خودرو بیشتر واکنش نشان دهند. هنگامی که این عرضه جدید رخ دهد، قیمت دوباره کاهش می یابد.

حال فرض کنید که عرضه خودرو کاملا محدود شود مثلا ۱۰۰۰ خودرو در سال. چه اتفاقی خواهد افتاد. خودرو کافی وجود نخواهد داشت و قیمت افزایش می یابد. حالا فرض کنید هر ساله عرضه خودرو به نصف کاهش پیدا کند. خب حالا متقاضیان متوجه می شوند که داشتن خودرو هر سال سخت تر می شود. این امر باعث افزایش شدید قیمت خواهد شد.

این جهش قیمتی در واقع همان اتفاقی است که برای بیت کوین در سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳، ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ و حالا در سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ رخ داده است. عرضه بیت کوین برای یک دوره ۴ ساله ثابت می ماند. سپس ناگهان به نصف کاهش می یابد. تاثیر این کاهش عرضه و افزایش قیمت در ابتدا کم است. اما هر چه افراد بیشتری در مورد بیت کوین اطلاعات کسب کنند، خریداران بیشتری برای کسب این دارایی که عرضه محدود دارد، وارد خواهند شد.

شاید درک رشد نمایی قیمت بیت کوین دشوار باشد. برای این که بهتر متوجه این جهش قیمت شوید، بیاید نمودارها را بررسی کنیم. در نمودار زیر قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ نشان داده شده است. فاز رشد نمایی این ارز با رنگ قرمز روی نمودار مشخص شده:

خرید بیت کوین
رشد نمایی قیمت بیت کوین پس از هاوینگ سال ۲۰۱۲

نمودار زیر نیز نوسانات قیمتی بیت کوین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ را نشان می دهد. توجه کنید که افزایش قیمت نمایی سال ۲۰۱۳(دایره قرمز) حالا چقدر ناچیز به نظر می رسد. رشد نمایی قیمت در سال ۲۰۱۷ با دایره آبی رنگ مشخص شده:

فروش بیت کوین
رشد نمایی قیمت بیت کوین پس از هاوینگ ۲۰۱۶

در نهایت نمودار زیر است که به سطح قیمت حال حاضر اشاره دارد. افزایش قیمت فعلی بیت کوین با دایره سبز رنگ مشخص شده است. همانطور که گفته شد، افزایش قیمت نمایی سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ به ترتیب با رنگ قرمز و آبی مشخص شده است. دقت کنید که اولین فاز افزایش قیمت در سال ۲۰۱۳ در این نمودار چقدر کوچک است. دومین صعود قیمت نیز در برابر آخرین فاز جهش نمایی قیمت، چندان قابل توجه نیست:

افزایش قیمت بیت کوین
رشد نمایی قیمت بیت کوین پس از هاوینگ ۲۰۲۰

اگر قیمت بیت کوین مطابق الگوی های هاوینگ قبلی عمل کند، دایره آبی به زودی تقریبا به اندازه دایره قرمز بسیار ناچیز خواهد بود. این روند مطابق پیش بینی قیمت بسیاری از رهبران این صنعت است. CitiBank پیش بینی می کند قیمت بیت کوین به ۳۱۸۰۰۰ دلار برسد. Guggenheim در مورد قیمت ۴۰۰۰۰۰ دلار صحبت می کند. جی پی مورگان معتقد است قیمت تا ۱۴۶۰۰۰ دلار افزایش می یابد. این لیست همچنان ادامه دارد.

اگر درست باشد چقدر عالی خواهد شد

اگر این روند واقعا ادامه پیدا کند و رخ دهد، داشتن بیت کوین در حال حاضر می تواند احساس خیلی خوبی در آینده داشته باشد. در واقع این یک فرصت عالی است. تقریبا هر فناوری جدید قبل از این که در دسترس همه باشد، در اختیار ثروتمندان است. تلویزیون، اتومبیل، رایانه، تلفن همراه و غیره در ابتدا در اختیار افراد ثروتمند قرار داشتند و بعد در اختیار عموم قرار گرفتند. به همین ترتیب، هر سرمایه گذاری جدیدی در ابتدا تقریبا در اختیار ۱ درصد بالاتر جامعه قرار دارد. سهام بیشتر شرکت ها در ابتدا توسط سرمایه گذاران ریسک پذیر و سرمایه گذاران معتبر تامین مالی می شود تا بعدا از طریق بازار سهام در دسترس عموم قرار گیرد.

با این حال بیت کوین به این شکل نیست. هر کسی که بتواند به اینترنت وصل شود، می تواند بیت کوین بخرد. خرید بیت کوین بسیار راحت تر از خرید سهام از بازار های بورس و حتی خرید بسیاری از کالاها است.

البته باید گفت برای روند صعودی بیت کوین و موفقیت آن تضمینی وجود ندارد. در مراحل اولیه ارائه بیت کوین، داشتن اینترنت نیز تضمینی برای این که بتوانید بیت کوین بخرید نبود. با این حال طبیعت غیرمتمرکز بیت کوین از بین بردن آن را دشوار کرد. هیچ فردی قادر به رهبری و کنترل این ارز نیست. تحت اختیار شرکت یا موسسه ای نیست. عرضه بیت کوین تحت اختیار چند فرد یا موسسه نیست که بتوانند آن را از بین ببرند. بیت کوین به حیات خود ادامه می دهد زیرا عموم مردم و شرکت ها در سراسر دنیا از آن استفاده می کنند. در تمام ساعات شبانه روز و ایام سال.

مورد دیگر این است که اگرچه پذیرش جهانی بیت کوین قطعیت ندارد، اما از نظر قیمت و تعداد کاربران همچنان با سرعت بالایی در حال رشد است. اینترنت نیز در روزهای ابتدایی خود مسیر مشابه ای را طی می کرد. در برهه ای کمتر از ۵ درصد از مردم جهان به اینترنت دسترسی داشتند. به همین دلیل افراد کمی از آن استفاده می کردند و سرعت اینترنت و کارایی آن نسبت به امروز بسیار کمتر بود. در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد جمعیت جهان کاربر فعال اینترنت هستند. در حال حاضر نیز مالکیت بیت کوین در اختیار کمتر از ۵ درصد مردم جهان است. اگر تاثیر شبکه جهانی که منجر به افزایش گسترده استفاده از اینترنت شده، بیت کوین را به سمت پذیرش جهانی هدایت کند، در واقع اکنون برای استفاده و خرید بیت کوین خیلی دیر نیست. در واقع ممکن است خیلی هم زود باشد.

منبع: وب سایت کوین سرا

نظرات کاربران