در نشست خبری مهرماه سازمان نصر تهران مطرح شد / نمایشگاه الکامپ در بهمن‌ماه برگزار می‌شود

ابوالفضل رجبی / انتخابات کمیسیون‌ها و هیئت‌رئیسه آن و چگونگی انجام آن در بستر بلاکچین و همچنین زمان و چگونگی برگزاری نمایشگاه الکامپ از جمله موضوعاتی بودند که در نهمین نشست خبری هیئت‌مدیره ششمین دوره سازمان نصر تهران بررسی شد.


اقدامات اصلاح زیرساختی با توجه به وضعیت موجود


حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در ابتدا به انتصابات وزیر ارتباطات اشاره کرده و گفت: «ما در حال رصد این اقدامات هستیم و امیدواریم تعامل دوجانبه‌ای با این وزارتخانه صورت گیرد.»

اسلامی در ادامه به بحث برگزاری انتخابات کمیسیون‌ها و رؤسای کمیسیون‌ها اشاره کرد و همچنین برگزاری نمایشگاه الکامپ را در اواخر بهمن‌ماه نوید داد و گفت: «این نمایشگاه قرار بود در تیرماه برگزار شود، اما کرونا باعث شد انجام آن را به تعویق بیندازیم.»

او همچنین به تشکیل مجمع در آذرماه اشاره کرد و گفت: «امیدواریم بتوانیم با توجه به وضعیت موجود دست به اقدامات اصلاحی بیشتری در زمینه زیرساخت‌های حقوقی بزنیم تا اکوسیستم پویاتری را شاهد باشیم.»

او از اعضا دعوت کرد تا در این مجمع شرکت کنند تا هم از گزارش یک‌ساله مطلع شوند و هم در تصمیم‌گیری برای آینده و کمک به تحول زیرساختی مشارکت داشته باشند.

اسلامی در آخر به ارتباط با وزارت صمت نیز اشاره کرد و گفت: «امیدواریم در دوره ششم بتوانیم مانند ارتباطی که با وزارت ارتباطات داریم با وزارت صمت نیز در تعامل باشیم تا بتوانیم از هماهنگی به‌وجود‌آمده، به‌طور کامل بهره ببریم.»


حلقه مفقوده اثربخشی


در ادامه مجید اورعی، عضو هیئت‌مدیره نصر تهران، در رابطه با تصمیمات کارگروه اصلاح گفت: «ما توانسته‌ایم با اصلاح ساختار سازمانی حلقه مفقوده اثربخشی میان کمیسیون‌ها و هیئت‌رئیسه را حل کنیم و تعامل سازنده‌ای میان این دو بخش ایجاد کنیم.»

او همچنین به موضوع انتخابات اشاره کرد و گفت: «ما در طول دو هفته توانستیم انتخابات را در بستر بلاکچین برگزار کنیم و هم‌اکنون در حال نهایی‌سازی انتخاب هیئت‌رئیسه چند کمیسیون باقی‌مانده هستیم که نهایتاً تا فردا این موضوع مشخص می‌شود.»

اورعی، ضمن اشاره به موضوع برگزاری انتخابات کمیسیون‌ها به میزان مشارکت اندک اعضا در زمان کرونا اشاره کرد و از برنامه‌ سازمان برای برگزاری مستمر و منظم جلسات کمیسیون‌ها به شکلی جدیدی خبر داد که مبنای آن رعایت کامل آیین‌نامه‌هاست. او افزود: «با توجه به تعداد اعضای چند هزار نفره‌ای که نصر تهران دارد، ما دست به پایش زدیم و انتظار داریم در ساختار جدید که با چینش ۳۵ عضو برای هر کمیسیون عملیاتی می‌شود، مشارکت حداکثری اعضا را داشته باشیم.»


شفافیت؛ ثمره استفاده از بستر بلاکچین


در ادامه رضا قربانی، به همکاری‌های سازنده‌ای که باعث تحول در نصر تهران شدند، اشاره کرد و گفت: «این انتخابات نتیجه نهایی کاری است که از شروع به کار هیئت‌مدیره جدید آغاز شد و اکنون به انجام رسید. همچنین در دل چنین رویکردی بود که پروژه بازبینی ساختار سازمانی و اصلاح ساختار کمیسیون‌ها رقم خورد که در نهایت به آیین‌نامه تشکیل کمیسیون‌ها به شکل جدید منجر شد.»

قربانی همچنین به تجربه موفق برگزاری انتخابات در بستر بلاکچین اشاره کرد و گفت: «این رویکرد می‌تواند شروع تجربه‌های جدید در استفاده از بستر بلاکچین باشد که مهم‌ترین ثمره آن شفافیت است.»

در ادامه نشست خبری، مهرداد خداوردیان، بازرس نصر تهران نیز به انتخابات کمیسیون‌ها اشاره کرد و گفت: «در دوره جدید با اصلاح آیین‌نامه ارتباط بیشتری میان هیئت‌مدیره و کمیسیون‌ها اتفاق افتاد و رویکرد جدیدی اتخاذ شد که برگزاری انتخابات در بستر بلاکچین یکی از آنهاست. در ساختار قدیم که انتخابات به شکل دستی انجام می‌شد، همیشه با حواشی روبه‌رو بودیم، اما در این دوره تا به حال گزارشی مبنی بر تخلف یا اشکال در فرایند اجرای انتخابات دریافت نکرده‌ام که این نشان از شفافیت موجود در چنین بستری دارد.»

خداوردیان، همچنین به اهمیت برگزاری مجمع در آذرماه اشاره کرد و گفت: «اصلاح ساختار، تکلیفی بود که مجمع قبلی به هیئت‌مدیره محول کرد. این تکلیف در طرح اصلاح زیرساخت‌های قانونی انجام شده و من به‌عنوان بازرس سازمان شاهد بودم که به‌سرعت کارگروه اصلاح تشکیل شد و روی اصلاح اساسنامه کار جدی و تخصصی صورت گرفت. گزارش این فعالیت‌ها در مجمع به اعضا ارائه خواهد شد.»


احراز صلاحیت صنفی


در ادامه علیرضا کشاورز، دبیر سازمان نیز به تجربه‌های ناموفق انتخابات پیشین اشاره کرد و به توضیح فرایند شرکت و انتخاب اعضای کمیسیون‌ها پرداخت. او گفت: «در دوره ششم هیئت‌مدیره رسته فعالیتی مشخص کردند و ما در تابستان برای عضویت ۱۳۰۰ نفر متقاضی داشتیم که از این میان ۱۰۹۳ نفر احراز صلاحیت شدند. مبنای ما برای پایش تنها تخصص مورد نیاز برای عضویت در کمیسیون و دامنه فعالیت صنفی افراد شرکت‌کننده بوده و جز این ملاکی نداشتیم. با این حساب از میان ۱۰۹۳ متقاضی، ۶۳۰ نفر توانستند وارد ۲۲ کمیسیون‌ موجود شوند. در این میان کمیسیون‌هایی بودند که آرای مساوی داشتند و باید میان آنها قرعه‌کشی می‌شد که از ۲۲ کمیسیون، ۱۲ کمیسیون طبق آیین‌نامه به مرحله قرعه‌کشی رفتند.»


نمایشگاه الکامپ بعد از دو سال توقف در بهمن‌ماه برگزار می‌شود


در ادامه کاوه ثروتی به چگونگی برگزاری نمایشگاه الکامپ پرداخت و گفت: «قرار بود در تیرماه این مهم را به انجام برسانیم، اما منتظر ماندیم تا شرایط کشور در مسئله کرونا بهتر شود تا در یک تقویم نمایشگاهی بهتر اقدام به برگزاری نمایشگاه الکامپ کنیم. از سال ۱۳۹۸ که آخرین نمایشگاه الکامپ را برگزار کردیم، حدود ۳۰ ماه می‌گذرد و اکنون این خبر را به شما می‌دهم که از ۲۷ تا ۳۰ بهمن‌ماه نمایشگاه الکامپ را برگزار می‌کنیم و در تلاشیم از رئیس‌جمهور محترم نیز دعوت کنیم تا ایشان با زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های اکوسیستم نوآوری کشور بیشتر آشنا شوند و همچنین در حال هماهنگی برای حضور هیئت بازدیدکننده از کشورهای همسایه، چه در بخش خصوصی و چه در بخشی دولتی هستیم.»

او در ادامه به معرفی شرکت‌های حاضر در نمایشگاه پرداخت و گفت: «تمام شرکت‌هایی که در دوره قبل قرار بود حاضر باشند، تقریباً حضورشان در نمایشگاه قطعی است و یک یا دو سالن نیز برای شرکت‌های جدید در نظر گرفته‌ایم. در حال حاضر در حدود ۳۵۰ شرکت اعلام آمادگی کرده‌اند که انتظار می‌رود به این تعداد افزوده شود.»

ثروتی همچنین به نمایشگاه آنلاین در کنار نمایشگاه حضوری اشاره کرد و گفت: «در زمینه الکامپ استارز حتماً بخش لایو هم خواهیم داشت.»

او در خاتمه در پاسخ به توان رقابتی الکامپ با جیتکس دوبی گفت: «ما دنبال رقابت نیستم و در حال حاضر تلاش داریم سهم خودمان از بازار منطقه و داخل کشور را حفظ کنیم. امسال ششمین سالی است که می‌خواهیم نمایشگاه را برگزار کنیم و تقویم نمایشگاهی ما در یک زمان محدود تهیه شده، این در حالی است که جیتکس دوبی از الان می‌داند که پنج سال آینده چه چشم‌اندازی دارد. ما نیز اگر بتوانیم برنامه‌ریزی دقیق و بلندمدتی داشته باشیم، می‌توانیم جایگاه خود را ارتقا بخشیم.»

منبع : وب سایت راه پرداخت

نظرات کاربران