دلایل افزایش قیمت اتریوم و سطح های حمایت کلیدی بیت کوین

با توجه به این که بلاک چین اتریوم با افزایش تقاضا روبرو است، قیمت این ارز سعی می کند تا سطح ۲۰۰۰ دلار را بشکند. از طرفی، ماندن قیمت بیت کوین در بالای سطح ۵۰۰۰۰ دلار، اهمیت زیادی برای ادامه روند صعودی آن دارد.

قیمت اتریوم در روز گذشته روند صعودی خوبی داشت و از سطح ۲۰۰۰ دلار عبور کرد، اما در ادامه به زیر این سطح اصلاح شد. قیمت بیت کوین در چند هفته گذشته به طور مداوم در حال افزایش بوده و در تاریخ ۲۰ فوریه به رکورد جدید ۵۷۵۰۰ دلار رسید.

در این مطلب به بررسی دلایل افزایش قیمت اتریوم و همچنین سطح های مهم برای بیت کوین می پردازیم.

سه دلیل افزایش قیمت اتریوم

سه دلیل برای افزایش انفجاری قیمت اتریوم وجود دارند که عبارتند از: رشد سریع بخش دیفای، هیاهوی زیاد پیرامون فهرست شدن قراردادهای آتی آن در CME و کاهش موجودی بیت کوین و اتریوم در صرافی های ارز رمزنگاری.

قیمت اتریوم
نمودار ۴ ساعته قیمت اتریوم

هیاهوی زیاد پیرامون فهرست شدن قراردادهای آتی اتریوم در CME

قیمت اتریوم پس از فهرست شدن قراردادهای آتی آن در CME در ابتدای ماه جاری، برای اولین بار به بالای سطح ۲۰۰۰ دلار رسید. البته، هدف اصلی قراردادهای آتی این ارز نهادهای سرمایه گذاری است.

قبل از فهرست شدن، این باور عمومی وجود داشت که راه اندازی قراردادهای آتی این ارز در CME موجب کاهش قابل توجه قیمت آن خواهد شد. چون در گذشته چنین اتفاقی برای بیت کوین رخ داده است. فهرست شدن قراردادهای آتی بیت کوین در CME در سال ۲۰۱۷ همزمان با رسیدن قیمت آن به بالاترین سطح بود و بعد از آن روند قیمت نزولی شد.

با این وجود، قیمت اتریوم در ۲۰ فوریه رکورد قبلی خود را شکست و به بالای سطح ۲۰۰۰ دلار رسید. این نقطه عطف جدید، شور و شوق زیاد نهادهای سرمایه گذاری را نشان می دهد و از سرگیری خرید اتریوم توسط صندوق اتریوم تراست شرکت گری اسکیل در ماه فوریه این را ثابت می کند.

رشد انفجاری دیفای

طبق داده های ارائه شده توسط  Dappradar.com، ارزش کل دارایی های قفل شده (TVL) در بخش دیفای تقریبا ۵۰ میلیارد دلار است.

دیفای
ارزش کل دارایی های قفل شده در دیفای

از اصطلاح “TVL” برای ارزیابی میزان سرمایه قفل شده در هر پروتکل دیفای استفاده می شود. برای مثال، اگر  یک پلتفرم وام دهی ۲ میلیارد دلار برای وام دادن و قرض گرفتن داشته باشد، این بدان معناست که TVL این پروتکل ۲ میلیارد دلار خواهد بود.

اتریوم مستقیما از TVL بالای بازار دیفای سود می برد، چون این ارز ابزاری برای پرداخت کارمزد تراکنش ها در شبکه بلاک چین اتریوم است. بنابراین، هر چه تقاضا برای پروتکل ها و سرویس های دیفای بیشتر باشد، قیمت اتریوم نیز بیشتر افزایش خواهد یافت.

ادامه کاهش موجودی اتریوم و بیت کوین صرافی های ارز رمزنگاری

هیچ نشانه ای از کاهش سرعت در روند صعودی قیمت بیت کوین وجود ندارد، چون این ارز منطقه حمایت ۵۰۰۰۰ دلار را به خوبی حفظ کرد و حتی به بالای سطح ۵۷۰۰۰ دلار نیز شکست. یکی از دلایل ادامه روند صعودی قیمت بیت کوین و اتریوم، کاهش مقدار این ارزها در صرافی ها است که فشار فروش را کاهش می دهد.

اتریوم
موجودی اتریوم صرافی ها (رنگ قرمز) و قیمت اتریوم (رنگ سیاه)

علاوه براین، تا زمانی که قیمت بیت کوین در بالای سطح ۵۰۰۰۰ دلار باقی بماند، احتمال حرکت صعودی قوی اتریوم در آینده نزدیک وجود دارد. به گفته تحلیلگران سانتیمنت، در بین جامعه ارز رمزنگاری علاقه زیادی نسبت به اتریوم وجود دارد. وقتی قیمت این ارز از سطح ۲۰۰۰ دلار عبور کرد، ۳۳ درصد از کل بحث های ارز رمزنگاری در مورد اتریوم بود.

اگر حرکت صعودی بیت کوین ادامه پیدا کند و سرمایه گذاران به خروج اتریوم از صرافی ها ادامه دهند، احتمال ادامه روند صعودی این ارز از سطح ۲۰۰۰ دلار افزایش می یابد.

ادامه روند صعودی بیت کوین در صورت حفظ این سطح های مهم

نمودار ۴ ساعته  بیت کوین از زمانی که قیمت از منطقه ۳۰۰۰۰ تا ۴۲۰۰۰ دلار خارج شده، یک مسیر صعودی را نشان می دهد. بعد از آن، سطح های مهم ۴۴۰۰۰ و ۵۰۰۰۰ دلار به حمایت تبدیل شدند. این سطح ها سکوی پرتابی برای رساندن قیمت به بالای سطح ۵۵۰۰۰ دلار بودند.

بیت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین

همانطور که در بالا گفته شد، یکی از محرک های این روند صعودی قوی، کاهش موجودی بیت کوین صرافی ها بود. این شباهت زیادی به اواخر سال ۲۰۱۶ دارد که در آن خروجی بیت کوین صرافی ها بیشتر از ورودی آن بود. این برداشت ها نشان می دهند که سرمایه گذاران می خواهند بیت کوین های خود را برای طولانی مدت نگه دارند.

در طول روند صعودی اخیر، قیمت به اولین سطح فیبوناچی اصلاحی در ۱.۶۱۸ رسید. اکنون، بیت کوین در حال نزدیک شدن به سطح فیبوناچی ۲.۶۱۸  در حدود سطح ۶۳۰۰۰ دلار است.

در روند نزولی، سطح ۵۰۰۰۰ دلار در نمودار ۴ ساعته اهمیت زیادی دارد. اگر این سطح حمایت حفظ شود، به احتمال زیاد قیمت به سطح ۶۳۰۰۰ دلار خواهد رسید. در صورتی که سطح حمایت ۵۰۰۰۰ دلار حفظ نشود، احتمال روند نزولی قیمت به  سمت سطح ۴۳۰۰۰ دلار وجود خواهد داشت.

عبور ارزش کل بازار ارز رمزنگاری از سطح ۱.۷ تریلیون دلار

ارزش کل بازار ارز رمزنگاری در این چرخه صعودی به مرز ۲ تریلیون دلار نزدیک می شود که بسیاری از افراد در سال گذشته انتظار آن را نداشتند.

ارزش بازار
نمودار یک هفته ای ارزش کل بازار ارز رمزنگاری

با این وجود، بعد از شکست رکورد سال ۲۰۱۷، هدف بعدی ارزش کل بازار سطح ۱.۲ تریلیون دلار بود که همان سطح فیبوناچی اصلاحی ۱.۶۱۸ است.

ارزش کل بازار به بالای این سطح فیبوناچی شکست و هم اکنون هدف اصلی آن ۱.۸۵ تریلیون دلار (سطح فیبوناچی ۲.۶۱۸ ) است. این نمودار همچنین یک شکاف بزرگ بین میانگین متحرک ۲۱ هفته و سطح فعلی را برجسته می کند که ادامه این روند صعودی را تا طولانی مدت نشان می دهد.

از لحاظ تاریخی، پایان ماه فوریه و ماه مارس برای بازار صعودی نبوده، بنابراین نباید از اصلاح نزولی تعجب کرد. در این صورت، تست مجدد سطح ۱.۲ تریلیون دلار قطعا رخ خواهد داد.

سطح های مهمی که باید زیر نظر گرفت

در معاملات، حرکت صعودی یا نزولی به حفظ سطح های مهم حمایت بستگی دارد. در این مورد، اولین سطح های کلیدی حمایت بین ۴۳۰۰۰ تا ۴۴۰۰۰ دلار و دومین سطح در ۵۰۰۰۰ دلار  پیدا می شوند.

قیمت بیت کوین
نمودار ۴ ساعته قیمت بیت کوین

همین را نیز می توان در مورد سطح ۵۵۰۰۰ دلار در بازه های زمانی کوتاه تر(مخصوصا نمودار یک ساعته) گفت. اگر این سطح حفظ نشود، در منطقه حمایت بعدی شکاف به وجود خواهد آمد؛ به این معنی که احتمال شکست به زیر سطح ۵۰۰۰۰ دلار دور از انتظار نخواهد بود.

تا زمانی که سطح حمایت ۵۵۰۰۰ دلار حفظ شود، مانع زیادی برای رسیدن قیمت بیت کوین به سطح بعدی فیبوناچی اصلاحی در ۶۳۰۰۰ دلار وجود نخواهد داشت.

منبع: وب سایت کوین سرا

نظرات کاربران