فوموی معامله گران آسیایی دلیل افزایش اخیر قیمت ریپل

افزایش دو رقمی قیمت ریپل می تواند نتیجه خرید توسط سرمایه گذاران جزئی (به ویژه در آسیا) باشد و احتمالا این ارز رمزپایه روند صعودی گسترده تری را دنبال خواهد کرد. روند صعودی اخیر باعث تعجب بسیاری شد، چون این روند پس از آن رخ داد که قیمت ریپل به دنبال انتشار خبر شکایت SEC از شرکت ریپل لبز به شدت کاهش یافت.

با این اوصاف، به نظر می رسد که برخی از فعالان بازار نسبت به اقدام این نهاد نظارتی بی توجه هستند. کریس توماس، رئیس دارایی های دیجیتال در Swissquote Bank،  در ۷ ژانویه گفت:

معامله گران اغلب محصولات را بر پایه ارزش نسبی معامله می کنند. ریپل چند روز پیش کم ارزش بود. به نظر من امروز دوباره با ارزش شده است.

سیمونس چن، یک معامله گر ارز رمزنگاری در هنگ کنگ، گفت در اواخر دسامبر سال ۲۰۲۰ که قیمت ریپل به پایین ترین سطح رسید، اقدام به خرید این ارز کرده و در آن زمان معتقد بوده که قیمت ریپل به پیروی از روند صعودی بیت کوین به سطح های بالاتر برگشت خواهد کرد.

چن اظهار داشت که وقتی بیت کوین و سایر آلت کوین ها در حال افزایش بودند، قیمت ریپل به خاطر اخبار SEC روند کاهشی داشت. از نظر او، این حرکت یک موقعیت عالی برای “خرید در پایین ترین سطح ” بود.

حجم معاملات ریپل براساس جفت ارزها

بر اساس داده های نامیکس، حجم معاملات در صرافی های بزرگ در سراسر جهان (به ویژه در قاره آسیا) نیز ترافیک قابل توجهی در جفت های ریپل/ تدر و ریپل/وون (وون کره جنوبی) را نشان می دهد.

CoinDesk Research داده های حجم معاملات ریپل را از اول دسامبر سال ۲۰۲۰ تاکنون از شش صرافی ارز رمزنگاری (که شاهد معاملات زیادی بوده اند) جمع آوری و آنها را براساس ارزش جفت ارزها تجزیه و تحلیل کرده است. حجم قابل توجهی از جفت های ریپل/تدر و ریپل/ وون بدست آمد، اما حجم جفت های ریپل/بیت کوین و ریپل/اتریوم نسبتا پایین بودند.

نقش معامله کران آسیایی در افزایش قیمت

معامله گران و سرمایه گذاران در آسیا (مخصوصا در چین) اغلب از ارز پایدار تدر برای خرید ارزهای رمزنگاری استفاده می کنند. به دلیل قوانین موجود در کشور کره جنوبی، معامله گران کره ای اغلب ارزهای رمزنگاری را مستقیما با ارزهای فیات از صرافی های مستقر در این کشور خریداری می کنند. داده ها نشان می دهند که بازارهای آسیا عامل اصلی افزایش قیمت ریپل بوده اند.

ریپل
حجم معاملات ریپل

اگرچه صرافی های زیادی (به ویژه آنهایی که در آمریکا هستند) اعلام کرده اند که ریپل را در پلتفرم های خود تعلیق یا از فهرست خارج می کنند، جفت های ریپل هنوز در بسیاری از صرافی های بزرگ دیگر ، از جمله هووبی، بایننس و اوککس وجود دارند.

سینهای لی، شریک شرکت  Block72 در شانگهای، گفت:

برخلاف کوین بیس یا سایر صرافی های “تحت نظارت”، صرافی های کره جنوبی و سایر صرافی های مستقر در آسیا توجهی به شکایت SEC نمی کنند و سرمایه گذارن در آسیا نسبت به اخبار حساسیت کمتری دارند. با توجه به افزایش فعلی قیمت آلت کوین های بزرگ بازار، سرمایه گذاران زمانی اقدام به خرید ریپل کردند که قیمت آن بسیار پایین آمد.

به گفته لینگ شیائو یانگ،مدیر عامل شرکت ترید ترمینال، عدم حضور نهادهای سرمایه گذاری (به ویژه سرمایه گذاران مستقر در آمریکا) نشان می دهد که سرمایه گذاران جزئی غیرآمریکایی دلیل بازیابی قیمت ریپل به سطح های بالاتر هستند. یانگ افزود:

مدیران صندوق های بزرگ دارایی دیجیتال از جمله گری اسکیل، ریپل را از فهرست دارایی های خود حذف کرده اند؛ نابودی بازار ریپل در آمریکا.

پیشنهاد حل وفصل موضوع از سوی شرکت ریپل

اگر تمایل روزافزون سرمایه گذاران جزئی برای خرید ریپل تنها دلیل افزایش قیمت آن باشد، نمی توان گفت که آیا این ارز در بلند مدت همچنان  به رشد خود ادامه خواهد داد یا خیر. آنچه بین ریپل و SEC اتفاق می افتد، برای قیمت این ارز بسیار مهم خواهد بود. برد گالینگهاوس گفت که شرکت وی “تلاش کرد” تا هزینه های انجام معاملات اوراق بهادار ثبت نشده سال ۲۰۱۳ را به SEC پرداخت کند.

توماس گفت:

اگر SEC پیشنهاد ریپل را برای حل و فصل این پرونده رد کند، به نظر می رسد که راهی جز تشکیل دادگاه و تعیین حکم وجود ندارد. بنابراین، به نظر من این ارز بیش از حد ارزش گذاری شده است.

در حال حاضر،  ریپل در حدود سطح ۰.۳۲۷۶ دلار معامله می شود و قیمت آن نسبت به پایین ترین سطح دسامبر (یعنی حدود ۰.۱۷ دلار) ۱۴.۲ درصد افزایش داشته است.

منبع: وب سایت کوین سرا

نظرات کاربران