همه چیز درباره کیف پول تراست والت(trust wallet)؛ نحوه نصب، راه اندازی و کار با تراست والت

در این مقاله به بررسی کیف پول تراست والت (یکی از معروف ترین و محبوب ترین کیف پول های نرم افزاری) ، نحوه نصب و راه اندازی آن خواهیم پرداخت. تراست والت کیف پول غیر متمرکز برای موبایل است که بیش از ۱۶۰ دارایی دیجیتال را پشتیبانی می کند. به گفته توسعه دهندگان، این یک کیف پول چند ارزی سریع ، ایمن و کاربر پسند است.

برخلاف بازارهای مالی سنتی، بازار ارزهای رمزنگاری هرگز تعطیل نمی شود. نوسانات زیادی دارد و شرایط با کاهش قیمت یک ارز تغییر می کنند. بنابراین مهم است که همیشه به وجوه خود دسترسی داشته باشید. با استفاده از تراست والت می توانید ارزها و توکن های خود را مدیریت و همزمان کلیدهای خصوصی خود را کنترل کنید. 

تاریخچه تراست والت

بنیانگذار تراست والت ویکتور رادچنکو است. هدف وی از ساخت این کیف پول انجام راحت تراکنش های توکن های  ERC20  بود. این کیف پول در نوامبر سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد. بایننس این کیف پول را در سال ۲۰۱۸ خریداری کرد. 

از آنجایی که بلاک چین یک فناوری جدید و پیچیده است، می توانید به Trust DApp Marketplace اعتماد کنید تا راهنمای شما در این زمینه باشد. این مکانی برای برنامه های غیر متمرکز است که از کیفیت و استانداردهای امنیتی دقیق برخوردار هستند. 

این کیف پول در ابتدا برای نگهداری توکن های ERC20 و ERC223 طراحی شده بود. اما اکنون برای نگهداری توکن های ساخته شده روی سایر بلاک چین ها (از جمله بیت کوین) استفاده می شود. 

برنامه تراست والت به صورت رایگان برای اندروید و iOS در دسترس است و می توان آن را از طریق اپ استور و گوگل پلی استور دانلود کرد. کارآمدی بیشتر تراست را می توان به این واقعیت نسبت داد که کد آن به زبان های اصلی هر یک از این پلتفرم ها نوشته شده :iOS’ Swift و Android’s Java. این برنامه در نسخه های iOS 10.0 و Android 5.0  و بالاتر اجرا می شود.

ویژگی های کیف پول تراست والت

تمرکز اصلی تراست والت اتریوم و سایر توکن های مبتنی بر اتریوم است. این کیف پول به گونه ای طراحی شده که کد اصلی آن هم متن باز و هم متن بسته است. تراست را با هدف ساده سازی فرایند ارسال، دریافت و ذخیره توکن های اتریوم در بلاک چین این ارز ساخته اند.

دو ویژگی اصلی این کیف پول تمرکز بر روی امنیت و حریم خصوصی کاربر است. هنگام راه اندازی یک حساب جدید از هیچکس KYC درخواست نمی شود و به عنوان یک کیف پول غیر متمرکز، داده های کاربر را ذخیره نمی کند. همچنین به کاربران اجازه می دهد تا کلیدهای خصوصی خود را به جای سرورهای تراست والت، روی دستگاه خود ذخیره کنند.

رابط کاربری آن بارگیری، راه اندازی و شروع کار را آسان می کند. این امر باعث شده تا ۵ میلیون کاربر به این کیف پول اعتماد کنند. البته، همکاری مداوم با بایننس تا حد زیادی به این اعتماد کمک کرده است. در حال حاضر، این کیف پول یکی از بهترین برنامه های بازار به حساب می آید.

مشارکت با بزرگترین صرافی ارز رمزنگاری مطمئنا باعث خواهد شد تا کاربران زیادی به جمع استفاده کنندگان از این کیف پول بپیوندند و تقریبا به توسعه ویژگی های بیشتر آن کمک خواهد کرد.البته این کیف پول با شرکت های دیگر از جمله سایبر نتورک همکاری می کند تا برخی ویژگی های خود را ارتقا دهد.

از نظر هزینه، بارگیری تراست والت و استفاده از آن کاملا رایگان است. این کیف پول تنها کارمزد پردازش تراکنش ها را از کاربران دریافت می کند. این کارمزد یا به استخراج کنندگان و یا به زنجیره های اثبات سهام پرداخت می شود.

برنامه DApp و مرورگر Web3

کاربران اندروید می توانند از طریق صرافی های کوین بیس، چنجلی و شِیپ شیفت اقدام به خرید اتریوم کنند. این کیف پول با معرفی یک مرورگر DApp  یک گام جلوتر از بقیه است. این مرورگر از Web3 استفاده می کند. یعنی کاربران می توانند از طریق برنامه تراست والت به طور مستقیم با برنامه های غیر متمرکز ارتباط برقرار کنند.

مرورگر DApp متن باز است که در آن توسعه دهندگان می توانند برنامه های خود را فهرست کنند.تیم تراست هر برنامه فهرست شده را تایید می کند تا از عملکرد آنها در مرورگر تراست دستگاه های تلفن همراه اندروید و iOS اطمینان حاصل کند.

تراست والت به همراه صرافی بایننس در حال کار بر روی ویژگی های جدید و مهیج از جمله نظارت بر بازار، شبکه های سفارشی، شبکه های آزمایشی، صرافی غیر متمرکز مخصوص به خود است.فرصت های دنیای ارز رمزنگاری پایان ندارند و با تراست والت همه می توانند از این فرصت ها استفاده کنند.

ارزهای پشتیبانی شده توسط تراست والت و امنیت این کیف پول

این کیف پول از بیت کوین، اتریوم، اتریوم کلاسیک و همه توکن های ERC20 ، ERC223 و  ERC721 پشتیبانی می کند. با استفاده از این کیف پول می توان بایننس کوین، آیون، ویچین، راون کوین و بسیاری دیگر از ارزها را ذخیره کرد.

توکن
فهرست ارزها و برخی از توکن هایی که توسط تراست والت پشتیبانی می شوند

همچنین کاربران به جای استفاده از چندین کیف پول، می توانند از طریق تراست والت به ارزهای رمزپایه ترون،  تزوس، کازموس، آیکان، گُوچین، پوئا نتورک، توموچین و وانچین بلاک چین نیز دسترسی داشته باشند.

این یک کیف پول HD بوده که ایمن و مطمئن است. تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر هک آن وجود نداشته وموارد زیر اصلی ترین ویژگی های امنیتی این کیف پول هستند:

  • شما تنها کسی هستید که به کلیدهای خصوصی خود دسترسی دارید. کیف پول تراست کلید خصوصی کاربر را در سرورهای خود ذخیره نمی کند. کاربر باید این کلید را در دستگاه خود ذخیره کند.
  • تهیه نسخه پشتیبان از عبارت بازیابی
  • FaceID وTouchID برای محافظت بیشتر

مزایای کیف پول تراست والت

  • کیف پول HD: ماهیت سلسله مراتبی این کیف پول به شما امکان می دهد که در هر بار تراکنش یک آدرس جدید دریافت کنید تا موجودی خود را  مخفی نگه دارید. بعلاوه، همان تولید کننده عبارت بازیابی به شما عبارتی خواهد داد که باید آن را به خاطر بسپارید تا در صورت نیاز کیف پول خود را به راحتی بازیابی کنید.
  • صرافی غیر متمرکز داخلی: کیف پول تراست یک صرافی داخلی دارد که به شما اجازه معامله توکن ها را از طریق برنامه های غیر متمرکز می دهد.
  • متن باز: این بدان معناست که کاربران می توانند آن را بخوانند و در صورت احساس خطر برخی تغییرات را اعمال کنند.
  • پشتیبانی از بیشتر دارایی ها: این کیف پول بیش از ۲۰۰۰۰ توکن و ۱۵ ارز برتر بازار را پشتیبانی می کند.

معایب کیف پول تراست

  • احراز هویت تک عاملی (SFA): این کیف پول احراز هویت دو عاملی ندارد. در یک کلام، فقط رمز ورود شماست که وجوه را ایمن و مطمئن نگه می دارد. هیچ لایه اضافی برای درخواست اطلاعات بیشتر وجود ندارد.
  • عدم پشتیبانی از ارز فیات: نمی توان با ارز فیات برای کیف پول تراست ارز رمزنگاری یا توکن خریداری کرد.این بدان معناست که یا باید ارز رمزنگاری داشته باشید یا از یک صرافی آن را خریداری کنید.

استیکینگ

تراست والت به کاربران این امکان را می دهد تا با استیکینگ سود کسب کنند. استیکینگ ارز رمزنگاری (مشتق شده از اصطلاح “اثبات سهام”) شامل ایجاد بلاک های جدید از طریق یک الگوی اجماع است. سپس این بلاک های جدید به بلاک چین اضافه می شوند.

تراکنش های جدید در بلاک چین را می توان توسط ارزهای ذخیره شده توسط دارندگان تایید کرد. تعداد ارزهای ذخیره شده تعداد تراکنش های قابل تایید را معین می کند. استیکنگ بلوکه کردن ارزها در یک کیف پول برای مدت زمان مشخصی و دریافت ارزهای اضافی (کمی شبیه بهره )به عنوان پاداش است. مانند بهره، هر چه ارزهای قفل شده بیشتر باشند، بازگشت سرمایه بیشتری خواهید داشت.

همه ارزها از استیکینگ پشتیبانی نمی کنند، البته این فهرست در حال زیاد شدن است. در آینده، اتریوم و کاردانو از الگوریتم اثبات سهام استفاده خواهند کرد و برای استیکینگ در دسترس خواهند بود.

در حال حاضر، تراست والت به شما اجازه استیکینگ ترون، تزوس، کازموس، ویچین، کالیستو، کاوا، توموچین،آیوتکس و الگورند را می دهد.

پشتیبانی مشتری

اگر با مشکلی مواجه شدید، می توانید از طریق گزینه ” Help Center” اقدام کنید. این گزینه از بخش “Settings” در دسترس است. در اینجا سوالات متداول و راهنمایی های عیب یابی را پیدا خواهید کرد که کاملا جامع هستند.

اگر بعد از مراجعه به این بخش ، مشکل شما برطرف نشد می توانید از طریق تیکت مستقیما با پشتیبان در تماس باشید.البته پاسخ به تیکت ها زمان بر است و باید صبر کنید.

نحوه ایجاد حساب کاربری در تراست والت

گام اول: برای دانلود برنامه تراست والت به آدرس وب سایت trustwallet.com مراجعه کنید. صفحه ای به شکل زیر باز خواهد شد و می توانید این کیف پول را برای اندروید یا iOS دانلود کنید. 

توجه: مطمئن شوید که این برنامه را از یک منبع معتبر یا ارائه دهندگان “App Store” یا ” Google Play” دانلود کرده اید.

تراست والت
صفحه وبسایت تراست والت

گام دوم: پس از دانلود و نصب برنامه، تراست والت را باز کرده و روی گزینه “Create a new wallet” کلیک کنید. کسانی که از قبل حساب کاربری دارند می توانند با کلیک روی “I already have a wallet ” برای ورود به حساب خود اقدام کنند.

ساخت کیف پول

در مرحله بعدی یک عبارت بازیابی ۱۲ کلمه ای دریافت خواهید کرد که مانند یک پشتیبان برای وجوه شما عمل می کند. در قسمت پایین با تیک زدن موافقت خود را با پذیرش این مورد اعلام و بر روی گزینه “Continue” کلیک کنید تا برای شما عبارت بازیابی ۱۲ کلمه ای نمایش داده شود.

عبارت بازیابی
عبارت بازیابی

توصیه های مهم درباره عبارت بازیابی ۱۲ کلمه ای

  • این عبارت بازیابی را حتما یادداشت کنید و در جای امن نگه دارید. هرگز آن را  در اختیار دیگران قرار ندهید. در صورت گم کردن آن، دیگر نمی توانید به کیف پول خود دسترسی داشته باشید.
  • اگر عبارت بازیابی گم یا فراموش شود، هیچ راهی برای تغییر و بازیابی آن وجود ندارد و شما تمام سرمایه خود را از دست خواهید داد. 
  • شما مالک واقعی “دارایی های” خود هستید و تراست والت هرگز نمی تواند به ارزهای شما دسترسی پیدا کند.
  • از نظر فنی امکان بازیابی این کیف پول وجود ندارد، چون تراست والت به عبارت بازیابی شما دسترسی ندارد.

گام سوم: قبل از پایان مرحله ایجاد کیف پول، بررسی کنید تا مطمئن شوید که عبارت ۱۲ کلمه ای را به ترتیب و صحیح وارد شده است. پس از تایید این عبارت، روی “Continue” کلیک کنید.

عبارت بازیابی
عبارت بازیابی ۱۲ کلمه ای

مهم: اکیدا توصیه می شود که یک نسخه پشتیبان تهیه و آن را در مکانی امن ذخیره کنید.

گام چهارم:پس از تایید کلمات، تصویر زیر نشان داده می شود. نمایش این صفحه به منزله ساخته شدن کیف پول شما است.

کیف پول

حال روی گزینه “OK” کلیک کنید تا وارد کیف پول تراست شوید.

تراست والت

اکنون کیف پول شما ایجاد شده و آماده است تا بیش از ۳۰ بلاک چین از جمله بیت کوین؛ اتریوم، بایننس کوین، ریپل و بسیاری دیگر از ارزهای رمزنگاری را مدیریت کند.

تنظیمات تراست والت

انتخاب ارز فیات

انتخاب ارز فیات به شما امکان مشاهده ارزش ارزهای مختلف رمزنگاری موجود در کیف پول تراست والت را می دهد. به طور پیش فرض، ارز فیات روی دلار آمریکا است. برای تغییر آن به تنظیمات بروید و روی “Currency” کلیک کنید. شما می توانید ارز مورد نظر خود را (مانند یورو یا پوند استرلینگ و…) انتخاب کنید.

ارز فیات
انتخاب ارز فیات

فعال کردن اعلان ها

فعال کردن اعلان ها به شما این امکان را می دهد تا از دریافت تراکنش در یکی از کیف پول های خود اطلاع پیدا کنید.

برای فعال کردن آن روی “Settings” کلیک کرده و سپس دکمه “Push Notification” را فشار دهید. 

در مرحله بعد، گزینه “Allow Push Notification” را انتخاب کنید. 

اعلان ها
فعال کردن اعلان ها

انتخاب سرعت تراکنش ها

انتخاب سرعت تراکنش به شما امکان می دهد تا هزینه های تراکنش خود را بهتر مدیریت کنید.در واقع، کارمزد تراکنش بیشتر خواهد بود اگر یک تراکنش سریع انجام شود. در مقابل، اگر کارمزد کمتری پرداخت کنید تراکنش ها کندتر انجام می شوند.

برای تغییر این گزینه به “Settings” بروید .روی “Transactions”  و سپس “Transaction Cost” کلیک کنید. 

نوع تراکنش

شما سه انتخاب خواهید داشت:

Cheap: سرعت پایین تراکنش با کارمزد کم

Regular: تعادل کامل بین سرعت و کارمزد تراکنش

Fast: سرعت بالای تراکنش با کارمزد زیاد

تراکنش
انتخاب نوع تراکنش

دسترسی مطمئن به حساب تراست والت 

برای این که امنیت تراست والت شما بیشتر شود، می توانید حساب خود را قفل کنید. برای این کار به تنظیمات بروید و گزینه ” App Lock ” را انتخاب کنید.

قفل حساب
قفل حساب کاربری

پس از انتخاب آن، صفحه جدیدی باز خواهد شد. سپس از شما خواسته می شود تا یک رمز عبور ۶ رقمی وارد کنید. در هر بار راه اندازی، این برنامه از شما رمز عبور را درخواست خواهد کرد.

پس از انتخاب رمز عبور ، گزینه  ” Advanced Settings” ظاهر خواهد شد. روی آن کلیک کرده و رمز عبور خود را تایید کنید. در این قسمت گزینه های زیر وجود دارند: “Auto-Lock” برای تغییر مدت زمان قفل برنامه، “Lock Method” انتخاب روش باز کردن برنامه با رمز عبور یا یک روش تایید جایگزین مانند FaceID (برای دارندگان گوشی آیفون).

قفل خودکار
قفل خودکار

در آخر، می توانید گزینه “Transaction Signing” را فعال کنید. این گزینه به شما امکان بررسی تراکنش را می دهد.

تراکنش
بررسی تراکنش

افزودن ارزها به تراست والت

وقتی حساب خود را در تراست والت باز می کنید، به طور پیش فرض ارزهای اتریوم، بیت کوین و بایننس کوین خواهید داشت. برای افزودن ارزهای بیشتر به حساب خود نماد “+” در گوشه سمت راست بالای کیف پول خود را فشار دهید. سپس فهرستی طولانی از ارزهای موجود در تراست والت را مشاهده خواهید کرد. ارزهایی را که می خواهید به حساب خود اضافه کنید، تیک بزنید.

افزودن ارز

دریافت ارزهای رمزنگاری از طریق تراست والت

برای دریافت ارزهای رمزپایه باید آدرس مربوطه را برای فرستنده ارسال کنید. به برگه “Wallet” بروید ارز مورد نظر را انتخاب کنید. در این صفحه جدید، می توانید وضعیت حساب خود را مشاهده کنید. برای دسترسی به آدرس کیف پول خود روی “Receive” کلیک کنید.

دریافت ارز
دریافت ارز

می توانید آدرس بیت کوین خود را که از حروف و عدد تشکیل شده را مشاهده کنید. با کلیک بر روی گزینه “Copy” آدرس را کپی کرده یا با کلیک بر روی گزینه “Share” کد QR را به اشتراک بگذارید.

دریافت ارز

با ارسال ارز توسط فرستنده به این آدرس، بیت کوین به کیف پول تراست شما منتقل می شود.

توجه داشته باشید که هر ارز رمزنگاری آدرس مخصوص به خود را دارد و باید همان آدرس را کپی کنید یا به اشتراک بگذارید.

نحوه ارسال ارز در تراست والت

برای ارسال یک ارز رمزنگاری، به برگه “Wallet” بروید و ارز مورد نظر را انتخاب کنید(در اینجا به طور پیش فرض بیت کوین انتخاب شده).

ارسال ارز
ارسال ارز

حالا گزینه های “Send” ، “Receive و” “Copy را  می بینید. روی گزینه “Send” کلیک کنید. 

بیت کوین

آدرس کیف پول گیرنده را در قسمت “Recipient Address” و سپس مقدار را در بخش “BTC Amount” وارد کنید. حال روی “Next” کلیک کنید.

ارسال ارز

در مرحله بعد با کلیک روی گزینه “Confirm” تراکنش را تایید کنید.

تایید تراکنش

منبع: وب سایت کوین سرا

نظرات کاربران